Kínában évente húszmillióval nő a forgalomban lévő személygépkocsik száma, így a nagyvárosokban nem csupán a végeláthatatlan dugók, de a légszennyezettség, a szmog is problémát okoz. A pekingi központú Transport Explore Bus nevű társaság azonban most arra vállalkozott, hogy megépíti és valós körülmények között teszteli azt az újszerű tömegközlekedési eszközt, amely a környezetvédelmi és a forgalmi gondokra egyaránt megoldást jelenthet.
Az elmúlt hétvégén Pekingben megrendezett, 19. Nemzetközi High-Tech Expón mutatták be azt a különleges kialakítású buszt, amely voltaképpen “felülemelkedik” a mindenkori forgalmi helyzeten.
Mint az a fenti videón bemutatott koncepcióból is kitűnik, a két sáv szélességű busz a személyautók szintje fölé emelkedő, kiterjedt utastérben szállítaná az embereket. Az utasok liftek segítségével szállhatnak ki és be az állomásokon. A pekingi expón vázolt koncepció szerint egy busz 1400 embert lenne képes egyszerre szállítani.
A speciális “vágányon” közlekedő járművet ráadásul igen fürgére tervezték, ugyanis akár az óránkénti 65 kilométeres sebesség elérésére is képes.
A különleges busz kizárólag elektromos meghajtású lenne. Igazi környezetvédelmi előnyeit azonban jobban érzékelteti, hogy egy jármű akár negyven hagyományos autóbusz kiváltására is alkalmas lehet, amellyel évente 800 tonna üzemanyag takarítható meg.
Bár a koncepcióbusz igencsak innovatív jármű, de az ötlet korántsem új. Mint arról a CityLab.com is beszámolt, Craig Hodgetts és Lester Walker még 1969-ben egy, a mostani kínai tervekre kísértetiesen hasonlító járatot tervezett. Ahogy a járat neve, a Bos-Wash Landliner is sejteti, a futurisztikus jármű Boston és Washington között szállította volna az utasokat. Hogy az egykori amerikai és az új kínai koncepció hasonlósága mennyire megdöbbentő, arról a New York Magazine egy cikke árulkodik.
Mindazonáltal a kínai busz koncepciója sem teljesen új: az azt tervező mérnök először 2010-ben állt elő az ötlettel, és bár elképzelése szerte a világban rögtön az újságok, hírportálok címoldalára került, Peking nem kapkodta el a megvalósítást. Az ötletre most a pekingi Transit Explore Bus nevű társaság csapott le, és úgy döntött, hogy még ebben az évben megépíti az életnagyságú modellt. Sőt, a CityLab.com beszámolója szerint a tesztjáratok már július-augusztusban megindulhatnának Kínában.