A vezérigazgatók világszerte optimisták

CEO

A vezérigazgatók (CEO) világszerte pozitívabban látják saját vállalatuk növekedési esélyeit, és a foglalkoztatás bővülésére számítanak, nyolcvan százalékuk szerint az alkalmazottak száma is nőni fog a következő három évben – derül ki a KPMG tanulmányából.

A KPMG nemrég megjelent nemzetközi tanulmánya vezérigazgatókat kérdezett arról, mit várnak a következő három évtől. A megkérdezettek pozitívan látják az elkövetkező időszak növekedési lehetőségeit, és a világgazdaság jövőjére is optimistán tekintenek.

A KPMG „Global CEO Outlook 2015” elnevezésű, 1278 ügyvezető megkérdezésével, idén tavasszal készült tanulmányából kiderül, hogy az európai vezérigazgatók 69 százaléka, az ázsiaiak 66 százaléka és az amerikaiak 52 százaléka bízik a növekedésben és a világgazdasági helyzet erősödésében a következő három évben. Az európai CEO-k 70 százaléka, valamint az ázsiaiak 68 százaléka saját vállalata növekedési ütemét is pozitívabban látja, mint a megelőző évben. Az Egyesült Államokban a felső vezetők 19 százaléka optimistább az előző évhez képest, 46 százalékuk pedig hasonlóan látja a gazdaság jövőjét, mint 2014-ben.

„Az Egyesült Államok gazdasága egy ideje erősödik, így nem véletlen, hogy az amerikai válaszadókhoz képest Európa és Ázsia ügyvezetői pozitívabban látják a jövőt, mint egy éve” – mondta John Veihmeyer, a KPMG International globális elnök-vezérigazgatója.

A válaszadók 78 százaléka 2018 közepén már lehetségesnek tartja a foglalkoztatás bővítését is, vagyis három éven belül a világ ügyvezetőinek több mint kétharmada kiteszi majd a „munkatársat keresünk” táblát.

A verseny legfőbb kihívásai

A világ ügyvezetői az egyre növekvő versenyképességi kényszer miatt óriási nyomás alatt állnak. A vezetők 86 százaléka az ügyfelek lojalitása miatt aggódik, 74 százalék az újabb és újabb piaci szereplőktől tart, 72 százalék a technológiai lemaradástól fél, 68 százalékukat a versenytársak előretörése foglalkoztatja, 66 százalék pedig termékei és szolgáltatásai piacképességének fenntarthatóságától tart a következő három évben.

Az állóvíz kockázatokkal járhat

A megkérdezett CEO-k jelentős, 44 százaléka „viszonylag elégedett” jelenlegi üzleti stratégiájával, és csupán 5 százalék elégedetlen vele. A vezetők 29 százaléka számít arra, hogy vállalata jelentősen átalakul majd a következő három évben. Bár mindebből látható, a vezetők tisztában vannak azzal, mekkora szükség van az üzleti modellek átgondolására a fennmaradás és fejlődés érdekében, csaknem harmaduk szerint cégük sokkal kevesebb kockázatot vállal, mint amennyi a globális növekedés érdekében szükséges lenne. A megkérdezettek 56 százaléka pedig nem tett lépéseket annak érdekében, hogy innovációs pályára állítsa vállalkozását. A vezetők fele a vállalat fejlődési pályáját érintő további kihívásként jelölték meg az adatkezelés és -elemzés, valamint a kiberbiztonság fejlesztését.

„A cégvezetők továbbra is bonyolult üzleti kihívásokkal találják szembe magukat. Több CEO megerősítette, amit korábban is hallottam már más, vezető beosztású emberektől, hogy a növekedés érdekében tudatosabban kell kockázatot vállalni. Tudják jól, hogy érdemes bizonyos dolgokon változtatni, ha meg akarják őrizni pozíciójukat, vagy versenyelőnyt szeretnének kivívni” – mondta Veihmeyer.

Stratégiai célok a következő három évben

A nagyvállalatok ügyvezetőit jelenleg, fontossági sorrendben az új növekedési stratégiák, az ügyfélközpontúság, a földrajzi terjeszkedés, a költségcsökkentés, a gyorsabb piaci áttörés és az innováció elősegítése foglalkoztatja. Arra a kérdésre, hogy növekedésre vagy hatékonyabb működésre összpontosítanak-e a következő három évben, az Egyesült Államok felső vezetőinek 94 százaléka a növekedést jelölte meg, míg ázsiai és európai társaik a hatékonyabb működést emelték ki. Azzal kapcsolatban, hogy jelenleg mi befolyásolja leginkább a vállalat teljesítményét és kilátásait, három dolgot emeltek ki: a világgazdaság növekedését, a szabályozási környezetet és a technológia előretörését.

Közép-Európa és az Egyesült Államok főbb terjeszkedési irányai

Amikor arról kérdezték őket, mire fordítanak majd jelentős erőforrásokat a következő három évben, az ügyvezetők többsége az országon kívüli terjeszkedést jelölte meg első helyen. Az Egyesült Államok CEO-i Európát, azon belül is leginkább Közép-Európát emelték ki elsődleges irányként, majd Dél-Amerikát és Kínát említették. Ezzel szemben Kína, Japán, az Egyesült Királyság, Németország, Spanyolország és Franciaország ügyvezetői az USA felé terjeszkednének elsősorban. „Legfőképp a gazdaság rugalmassága teszi vonzóvá az Egyesült Államokat az európai és ázsiai befektetők számára” – foglalta össze a KPMG eredményeit Veihmeyer.

Növekedési mix

A növekedési stratégiát tekintve ma a vezetők 52 százaléka a természetes növekedésre épít, míg 42 százalékuk az organikus és mesterséges növekedési pálya ötvözetére esküszik, és csupán 6 százalék említi első helyen a mesterséges, felvásárlásokon alapuló növekedést. Arra a kérdésre, hogy milyen növekedési stratégiát választanak a következő három évben, a megkérdezettek 59 százaléka az organikus növekedést, 22 százalékuk a természetes és mesterséges növekedés ötvözetét, míg 19 százalék kizárólag a mesterséges növekedést jelölte meg. Az amerikai ügyvezetőknek ugyanakkor 29 százaléka bízik a mesterséges növekedésben, szerintük a felvásárlások jelentik a legnagyobb hajtóerőt a növekedésben.

Leave a Comment