Volkswagen-botrány: nincs meg a technológia az emissziós értékek eléréséhez

Martin Winterkorn - Volkswagen

Szerda este lemondott Martin Winterkorn, a Volkswagen vezérigazgatója (képünkön). Egy magyar szakértő szerint ugyanakkor az autógyáraknál nincs meg a megfelelő technológia azon emissziós értékek eléréséhez, amelyeket előírnak számukra. 

Bejczy József igazságügyi közlekedési szakértő szerda este az M1 aktuális csatornán elmondta: ezeket a károsanyag-kibocsátási értékeket politikusok és gazdasági szakértők határozták meg, így a mérnököknek muszáj volt megoldást találniuk, mert a gazdaság megkövetelte az értékek betartását, hogy a piacon tudjanak maradni. A Volkswagen a legrosszabb megoldást választotta, de ezt is kényszerhelyzetben tette.

A szakértő szerint az alternatív meghajtású autók felé terelődhet a hangsúly.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) még pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37,5 ezer dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A VW amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.

A botrány miatt szerda este lemondott Martin Winterkorn, a Volkswagen vezérigazgatója: „a Volkswagennek új kezdésre van szüksége, személyi konzekvenciával. Az új kezdethez az utat lemondásommal nyitom meg.”

 

Royal: „meglopták az államot és az adófizetőket”

Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter szerdán elítélte „az állam és az adófizetők meglopását” annak kapcsán, hogy kiderült, a Volkswagen (VW) autógyár csalt bizonyos modelljei károsanyag-kibocsátását illetően.
„Ez az állam és az adófizetők meglopásának egy formája” – mondta a tárcavezető, de azt is hozzátette, hogy mivel a környezetszennyezés kérdése a közegészségügy jelentős problémája, ezért egy ilyen típusú csalás különösen súlyos.

Royal szerint teljes átláthatóságra van szükség a fogyasztók védelme érdekében, akiknek pontosan tudniuk kell, hogy milyen gépkocsit vásárolnak. „Az ország érdekeit is védeni kell, mert az energetikai átmenetet illetően nagyon jelentősek a tétek a tiszta járművek kiválasztásánál a közelgő decemberi párizsi klímakonferencia tükrében” – fogalmazott.

A francia környezetvédelmi tárca kedden átfogó vizsgálatot rendelt el annak érdekében, hogy az ellenőrzési szabályokat hatékonyabbá tegyék. Royal felkért egy, a francia állam által az Európai Bizottság számára megjelölt, tesztelésekre kijelölt céget, az UTAC-ot, hogy a csalási mechanizmusok megértése érdekében vegye fel a kapcsolatot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségével, és tegyen javaslatokat az illetékes francia szerveknek.

 

Mindeközben: Berlin és Brüsszel is tudott manipulációról

A német kormány és az Európai Bizottság is régóta tudja, hogy az autógyártók rendelkeznek a károsanyag-kibocsátás manipulációjára szolgáló technológiával, és alkalmazzák is azt – írta kedden online kiadásában a Die Welt.

A német lap szerint a közlekedési minisztérium az ellenzéki Zöldek parlamenti (Bundestag) frakciójának írásbeli kérdésére adott, július 28-i keltezésű válaszában azt írta: egyetértenek az Európai Bizottsággal abban, hogy még nem sikerült teljes mértékben megvalósítani a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációjára szolgáló berendezések alkalmazásának kiküszöbölését célzó koncepciót.

Ez magyarul azt jelenti, a tárca előtt ismert, hogy létezik a szakmában ciklusfelismerőnek nevezett technológia, amelynek segítségével csökkenthető a kocsik károsanyag-kibocsátása a környezetvédelmi teszteken, és az autógyártók élnek is ezzel a lehetőséggel.

A minisztérium válaszában az is olvasható, hogy a kormány támogatja az uniós előírások rendszerének továbbfejlesztését, különösen azokat a szabályalkotási törekvéseket, amelyek a gépjárművek „tényleges kibocsátásának” további csökkentésére irányulnak.

Ez pedig azt jelenti: a kormány pontosan tudja, hogy eddig nem sikerült megoldást találni a manipuláció felismerésére, és arra, hogy a gyártók ne csaljanak.

A Zöldek írásbeli kérdése nem meghatározott cégre vagy motortípusra vonatkozott, hanem az autóiparral összefüggésben felmerült több különböző problémára, köztük arra a technológiára, amelynek révén automatikusan csökken egy kocsi károsanyag-kibocsátása a vizsgálatokon.

A Volkswagen ellen éppen egy ilyen eljárás alkalmazása miatt indult eljárás az Egyesült Államokban. A környezetvédelmi hatóság (EPA) azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Ezek a típusok közúton a megengedettet akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogén oxidokat.

Leave a Comment