Universal Robots: a könnyűrobotoké a jövő!

Universal-robot-BMW_500Szemünk előtt zajlik az ipari világ forradalmi változása. Szükség van azonban olyan új irányvonalakra, melyek szabályozzák emberek és robotok együttműködését. Ehhez viszont fel kell tenni a kérdést: hogyan lehet „őket” biztonságosan beilleszteni az ember-robot együttműködésbe?

Ha visszapillantunk a történelembe, világossá válik, hogy nem először tágítják ki egy piac alapvető változásai az addigi szabályozás határait. Amikor az első, még igazán lassan haladó autók megjelentek Nagy-Britannia kiépítetlen útjain, még a „Red Flag Act” volt érvényben. A jármű előtt egy férfi gyalogolt vörös zászlót lengetve, hogy az automobil egy járókelőt se sodorjon veszélybe. A módszer sem hasznos, sem pedig nagy tömegben megvalósítható nem volt. Ha nem lépett volna tovább rajta az emberiség, az autó soha nem nőtte volna ki a jómódúak játékszerének skatulyáját, pedig a mobilitásra már akkor is volt igény.

Mit jelent a „Red Flag Act” a robotiparban?

Az autók elterjedéséhez hasonló folyamat megy végbe napjainkban az ipari robotok piacán is. Az Universal Robots által kifejlesztett UR5 és UR10 modellek korszakalkotó megoldásai éppen a robotok piacát forgatják fel. A nagy érdeklődés irántuk jelzi a piaci keresletet, ezzel egy időben azonban a robotok iránti új követelmények kitolják az eddigi normák és szabályozások határait. Azt azonban, hogy milyen, vagy hogy néz ki egy biztonságos könnyűipari robot, még sehol sem határozták még meg egzaktan.

Az irányelvekkel és normákkal kapcsolatos vitákat az Universal Robots nagyon komolyan veszi. A vállalat robotjainak védőkerítés nélküli telepítéséhez minden esetben kockázatelemzés szükséges. Ahhoz, hogy ember és robot védőkerítés nélkül dolgozhasson együtt, az együttműködő üzemnél szükséges a teljes rendszerre kiterjedő kockázatfelmérés, mely megfelel az aktuális irányelveknek és DIN-normáknak. Könnyűipari robotok egyedüli előállítójaként többéves piaci tapasztalata van a cégnek, melyet folyamatosan fel tud használni a termékfejlesztésnél. Az UR5 és az UR10 szabadalmaztatott biztonsági rendszerrel rendelkeznek, amely az EN ISO 13849:2008 PL d normáknak, és az EN ISO 10218-1:2011 5.4.3 paragrafusának is megfelelően a TÜV Nord által tesztelt és igazolt. A biztonsági beállítások rugalmasan alakíthatók a mindenkori felhasználásnak megfelelően, így a robotkar normál és csökkentett biztonsági módban is működtethető.  A TÜV Nord részletes és alapos teszttel értékelte ki az UR robotkarokat, ez alapján pedig jóváhagyta működésüket az ember-robot együttműködéshez.

Új követelmények a robottervezésben – robotok a korláton kívül

Von Esben H. Østergaard, az Universal Robots technológiai igazgatója pontosan látja a jelent és a jövőt, amikor azt mondja: „A helyes úton járunk: néhány éve kicsi és mozgékony robotok és robotkarok tülekednek kifelé munkafülkéjükből, hogy közvetlenül az emberekkel tudjanak együtt dolgozni”.

Az ipar elvárásai a robotika irányába megváltoztak; segítségre alkalmas eszközökre van szükség. A könnyűipari robotokra immár termelési asszisztensként tekintünk, melyek az életet a szó legszorosabb értelmében könnyebbé teszik. Közvetlen az emberrel tudnak dolgozni, rugalmasak, könnyen kezelhetők és költséghatékonyak – egyúttal szükségesek. A robotokról alkotott képünk megváltozott: a monstrumok helyett, melyekhez jobb, ha nem megy közel az ember, a könnyűrobotoké a jövő.

A legfontosabb szempont a fejlesztésben és az új elvárások esetében is egyértelműen a biztonság. Ahhoz, hogy ember és robot védőkerítés nélkül dolgozhasson együtt, szükséges egy, a teljes rendszerre kiterjedő kockázatfelmérés, mely megfelel az aktuális irányelveknek és DIN-normáknak. Ezek a normák, szabályok azonban még mindig a „hagyományos ipari robotokhoz” igazodnak. Ebben az esetben helyénvaló erőltetni a normafejlődést, hogy az egyértelmű igény és a fejlődő technológia mellett az ember-robot együttműködés keretfeltételeit is megteremtsük.

(Forrás: Universal Robots / Ferling PR Kft.)

Leave a Comment