Uber-főnök: az Uber nem taxi

Fekete Zoltán, az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás magyarországi operatív vezetője (fotó: MTI)

Az Uber nem taxi, hanem egy technológiai rendszer, egy informatikai cég, amely olyan online piacteret üzemeltet, amelyen keresztül különböző jellegű szolgáltatások működnek, Budapesten a személyszállítás, az autómegosztó rendszer ismert – jelentette ki az Uber magyarországi operatív vezetője csütörtöki sajtótájékoztatóján.

Fekete Zoltán szerint az Uber már csak azért sem taxi, mert nem rendelkezik diszpécserközponttal, droszttal, a fuvar fizetése nem készpénzben, hanem elektronikusan történik, a rendszer teljesen átlátható és követhető.

Az Uber központi rendszere minden út után elektronikus számlát generál, az Uber-sofőrök ezt a szolgáltatást csak vállalkozói adószámmal tudják ellátni és minden út biztosítva van 1,5 milliárd forint értékben. Az Ubernél nincs feketefuvar – jelentette ki a magyarországi cégvezető. Az elektronikus számlát a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) iránymutatása alapján alakították ki, azonban még nem nyerte el a végleges formáját, mert az adóhatóság jelezte, hogy a számlán az utas címe nem megfelelően szerepel. A cég megegyezett az adóhatósággal, hogy a problémát várhatóan február végére, március elejére megoldják, az így kiállított számla pedig megfelel majd a magyar jogszabályok szerinti áfás-számlának.

Fekete azt is kifejtette, hogy az adóhatósággal folytatott legutóbbi tárgyaláson egy lehetséges digitális adóbevallási rendszer bevezetése mellett az is szóba került, hogy a NAV-osok is részt vennének az újonnan csatlakozni kívánó sofőröknek tartott prezentációkon, hogy tájékoztassák őket a magyar adózási feltételekről.

Budapesten jelenleg 1200 Uber-sofőr dolgozik, a cég azonban célul tűzte ki, hogy az év végére az Uber-sofőrök száma érje el a kétezret. A sofőrök mindegyike rendelkezik már a személyszállításhoz szükséges engedélyekkel vagy folyamatban van az engedélyek megszerzése. Amikor egy sofőr az Uber rendszerébe regisztrál, akkor igazolnia kell egyrészt hatósági erkölcsi bizonyítvánnyal, hogy büntetlen előéletű, másrészt pedig a közlekedési előéleti büntetőpontos igazolással, hogy minimum három éve balesetmentesen vezet.

Az Ubernél meglepődtek azon a rendeleten, amely alapján személyszállítási szolgáltatást engedély nélkül végzők autóinak rendszámát levehetik az ellenőrzést végzők. A cég ugyanakkor minden jogi segítséget megad azoknak a sofőröknek, akiknek a rendszámát levennék a hatóságok. Mint arra Fekete rámutatott: a rendelet megjelenése előtt tárgyaltak az adó- és a közlekedési hatósággal a szabályokról, amelyeket be kell tartaniuk – minderről tájékoztatták a fejlesztési minisztériumot is – és a rendszám levételének lehetősége fel sem merült.

Az utazásmegosztó alkalmazásra már 110 ezer felhasználó regisztrált Magyarországon. A cégvezető hangsúlyozta: folyamatosan tárgyalnak a kormány képviselőivel és úgy látják, hogy a kormány részéről van befogadókészség az olyan innovatív vállalkozások felkarolására, mint amilyen az Uber is.

Arról is beszámolt, hogy az elmúlt öt napban 17 ezer aláírást gyűjtött össze a cég egy online portálon, ahol ismertették a Budapesten élőkkel, hogy mi a jelenlegi helyzet az Uber körül, a portálra látogatók pedig aláírásukkal fejezték ki, hogy támogatják az Uber további fővárosi működését.

Leave a Comment