Tudtad? Egy magyar innováció miatt nem terjed az influenza a tömegközlekedési eszközökön

Több mint egy éve tartja távol a fővárosi buszok, metrók és elővárosi vonatok leginkább szennyezett felületeiről a kórokozókat egy Magyarországon kifejlesztett, különleges bevonat. A Resysten WhiteTitan az élelmiszeriparban és az egészségügyben is bizonyított. A gyanútlan utasok talán nem is tudnak róla, de egészségükre láthatatlan testőr vigyáz a budapesti M2-es és M4-es metróvonalakon.

A mozgólépcsők gumikorlátját, amit naponta százezrek fognak meg, egy különleges eljárással kezelték, amitől nem tudnak rajta elszaporodni a vírusok és baktériumok. A titán-dioxid alapú Resysten WhiteTitan fotokatalitikus bevonat ráadásul hazai fejlesztés, ötévi kutatás és kísérletezés eredménye.

A speciális bevonatot nemcsak a mozgólépcsőn, de 360 tömegközlekedési járművön is kipróbálták – ám ez így is csak kis része a felhasználási területeknek. A „fehér titán” az élelmiszeriparban és az egészségügyben is bizonyított: stabilan 90-95 százalékkal csökkenti a felületek szennyezettségét – olvasható a fejlesztő cég sajtóközleményében.

Legjobb tulajdonsága, hogy nem egy veszélyes, illékony vegyszer, hanem az emberi szervezet számára teljesen ártalmatlan anyag. Működési elve a fotooxidáció: fény hatására – ami egyaránt lehet napfény, vagy mesterséges világítás – lebontja a felületére tapadt mikroorganizmusokat.

A módszer alapját adó folyamatokat már 50 évvel ezelőtt felfedezték, az egymásra épülő újabb kutatási eredmények alapján a magyar szakemberek 2011-ben kezdtek dolgozni a bevonat kifejlesztésén. Nemcsak az alapanyagot kellett előállítaniuk, de ezt olyan egyedi szórástechnológiával kellett kombinálniuk, ami biztosítja az ipari méretű felhordás lehetőségét.

A Resysten WhiteTitan a tesztek szerint tartósan beépül a hordozó felületbe. A méréseket a kezelés után egy hónappal, majd negyedévvel, félévvel, sőt egy évvel később is elvégezték, és hasonló eredményeket kaptak.

Pedig a szóban forgó járművek nap, mint nap szállítottak utasokat. A buszokon a kritikus felületek: kapaszkodók, ülések, ablakok, leszállásjelzők, jegykezelők, és a vezetőfülke kapták meg a speciális bevonatot.

A fejlesztő cég most az export és a nemzetközi együttműködések rendszerét dolgozza ki. Emellett tovább kísérleteznek, ezúttal a biztonságosabb orvostechnikai eszközök fejlesztésére összpontosítva.

Leave a Comment