Folytatódik az e-kereskedelem előretörése, azonban a szereplők komoly kihívásokkal nézhetnek szembe a következő években. Mindezek ellenére a legtöbb piaci szakértő a szektor további növekedését prognosztizálja. Összegyűjtöttük, milyen tendenciák határozhatják a következő éveket.
A megkérdezett marketingmenedzser arra hívja fel a figyelmet, hogy az utóbbi években jelentősen változott a hazai növekedés összetétele; a korábbi években a vásárlói bázis, az átlagos megrendelési érték és vásárlási gyakoriság együtt szolgáltatta a növekedést – természetesen különböző mértékben. Ma már azonban a vásárlási gyakoriság esetében a növekedési plafon rendkívül erősen érezteti a hatását, ráadásul az átlagos megrendelési érték sem képes nőni; a GKI Digital és az Árukereső jelentése szerint az idei év első hat hónapjában 1 százalékkal kevesebbet költöttünk az online térben, mint az előző év azonos időszakában. Kiváló lehetőségeket tartogat azonban a vásárlási gyakoriság növelése, ami ma már a növekedés elsőszámú motorjának számít. Amennyiben a kereskedők szolgáltatásfejlesztésnek köszönhetően javítani tudják az e-kereskedelem megítélését, egyre többen döntenek majd a rendszeres online vásárlás mellett.
Egyes vélemények szerint a hazai e-kereskedők egyéni eredményeit veszélyeztetheti a globális szereplők megjelenése a régióban. Időről időre szárnyra kapnak pletykák az Amazon érkezését illetően, azonban a mai napig nem mondható biztosra, hogy a világ vezető online kereskedője megjelenik a magyar piacon. Egyelőre csupán az jelenthető ki teljes bizonyossággal, hogy az Amazon piackutatói élénken figyelik a közép-kelet-európai régió országait, illetve jelentős raktártechnikai fejlesztéseket hajtanak végre Németországban.
Noha túlzás lenne azt állítani, hogy bármely hazai e-kereskedő képes elrettenteni az Amazont, bizonyos értelemben a piacvezető webáruházak piaci részesedése akadályt jelent számukra, ahogyan a piac relatív kis mérete és a nyelv sajátossága is. Ráadásul az európai kormányzatok jelentős lépéseket fontolgatnak a globális kereskedők térnyerése ellen; ez az úgynevezett webadó, ami a csupán a legnagyobb forgalmat bonyolító vállalatokra róna plusz adóterhet.
A marketingmenedzser szerint meg kell említeni a hazai és régiós szereplők platformjait is, amelyek az e-kereskedelemhez kapcsolódnak, de önálló termékértékesítést nem végeznek; ilyenek a különböző piacterek és az ár-összehasonlító oldalak is. A kisebb szereplők egyfajta kiszolgáltatottságban vannak velük szemben, hiszen jelentős bevételtől esnek el, ha nem jelennek meg ezeken a felületeken, az eladásukból származó profit bizonyos részét azonban le kell adniuk a működtetőknek.
Fontos trend a hazai piac fejnehézzé válása is. A meghatározó e-kereskedők folyamatosan nőnek, a kicsik azonban kisebb tempóra képesek. Ezt részben a Black Friday magyarázza, amely 2021-ben is a piacvezető szereplők játszótere. Elsősorban ők képesek olyan árkedvezményeket kínálni, amelyek az év legnagyobb akcióiként említhetők.
Noha számos ok magyarázhatja a hazai online piac lassulását, jelenleg a szektor szereplői további növekedésre számítanak.