Az Ericsson, a Volvo Cars és a védőfelszereléseket gyártó POC olyan újszerű biztonsági technológiát mutat be a Las Vegas-i Nemzetközi Szórakoztatóelektronikai Kiállításon, a CES-en (2015. január 6-9.), mely a világon elsőként összekapcsolja a gépjárművezetőket és a kerékpárosokat.
A technológia egy egymással összeköttetésben álló gépkocsi és sisak prototípusból áll, amely kétoldalú kommunikációt hoz létre. Ezen keresztül mind a Volvo vezetőjét, mind pedig a kerékpárost riasztja, ha közel kerülnek egymáshoz, így elkerülhetik a balesetet.
A kerékpárosok száma globális szinten változatlanul növekszik, mivel egyre több ingázó ül kerékpárra. Ennek következtében megnőtt a súlyos kerékpár balesetek száma, a probléma megoldása innovatív, összehangolt erőfeszítést igényel. A Volvo Cars városi biztonsági rendszere egy olyan technológia, amely képes a kerékpárosokat felismerni, figyelmeztetni és automatikus fékezéssel elkerülni az ütközést. Ez volt az első komoly lépés, amit az iparág a kerékpárosok biztonsága érdekében tett. Ennek az újításnak a folytatása az a sisak-technológia, amelynek prototípusát a 2015 januárjában mutatja be a három cég.
A rendszer működési mechanizmusa, valamely népszerű kerékpáros okostelefonos alkalmazás, például a Strava használatával megosztható a kerékpáros pozíciója a Volvo felhőjén keresztül az autóval, és fordítva. Amennyiben a rendszer számításai szerint ütközésveszély fenyeget, mindkét közlekedőt figyelmezteti – ezzel lehetővé teszi, hogy megtegyék a szükséges lépést a potenciális baleset elkerülése érdekében. A Volvo vezetőjét a head-up display (szélvédőre vetítő kijelző) figyelmezteti a közelben lévő kerékpárosra – akkor is, ha éppen az autó holtterében tartózkodik, például egy kanyar vagy egy másik jármű mögött, vagy éjszaka, amikor alig látható. A kerékpárost a sisakjába beépített jelzőfény figyelmezteti.
Per Borgklint, az Ericsson első elnökhelyettese és a támogató megoldások részleg vezetője elmondta: „A hálózatba kapcsolt társadalomnak talán az a legnagyobb ígérete, hogy képes életmentő kapcsolatokat létrehozni. Legutóbbi közös munkánk a Volvo Cars vállalattal, melynek során azt vizsgáltuk, hogyan védhetjük meg az utakon lévő kerékpárosok millióit, csak egy példa arra, hogyan változtathatja meg az innováció a világot. Büszkék vagyunk arra, hogy a POC-val összefogva támogatjuk ezt a létfontosságú kezdeményezést,és elkötelezettek maradunk az olyan kapcsolat-alapú fejlesztések folytatása mellett, amelyek korlátlan új lehetőségeket teremtenek.”
Kerékpáros statisztikák:
- Összesen 132,3 millió kerékpárt adtak el 2013-ban a világon (forrás: NPD Group 2013)
- A pekingi önkormányzat reményei szerint az emberek egynegyede kerékpárral fog munkába járni 2015-ben (forrás: The Guardian, 2013. november)
- Egyedül a svédországi Göteborg városában 30 százalékkal nőtt a kerékpárosok száma 2013-ban (forrás: Göteborg Posten, 2014. november)
- 2012-ben egyetlen év alatt 4.533 kerékpáros sérült meg Berlinben (forrás: The Guardian, 2013. november)
- Az EU 23 tagországában a halálos kerékpáros balesetek 55 százaléka a városok területén történik (forrás: CARE adatbázis, Európai Bizottság 2012).
- Az Egyesült Államokban 2012-ben a halálos kimenetelű kerékpáros balesetek 69 százaléka városi területen történt (forrás: National Highway Traffic Safety Administration/ Közlekedésbiztonsági tények, 2014. április)
- Az Egyesült Királyságban a súlyos (közúti) sérülést szenvedett kerékpárosok száma 2013-ban 31 százalékkal volt magasabb, mint 2009-ben (forrás: Közlekedési Minisztérium, A bejelentett közúti sérülések száma Nagy-Britanniában: 2013. Éves Jelentés)
- Az Egyesült Államokban 726 kerékpáros szenvedett halálos balesetet 2012-ben, ami 6,5 százalékos emelkedést jelent 2011-hez képest, és 49.000 biciklis sérült meg, azaz 2,1 százalékkal többen, mint 2011-ben (forrás: NHTSA/Közlekedésbiztonsági tények, 2013. november)
- A kerékpárosok által elszenvedett sérülések és halálos balesetek teljes költsége az Egyesült Államokban meghaladja az évi 4 milliárd dollárt (forrás: National Safety Council 2012)
- Németországban, Hollandiában és Lengyelországban a halálos kimenetelű kerékpáros balesetek több, mint 85 százaléka útkereszteződésekben történt. (forrás: CARE adatbázis, Európai Bizottság 2012)
- Egyes országokban a halálos közúti balesetek áldozatainak több, mint 75 százaléka a gyalogosok és a kerékpárosok közül kerül ki (forrás: WHO Fact Sheet # 358, 2013. március)
Forrás: IP