Nem szabad temetni a belsőégésű motort

Az autógyártók ötéves távlatban folytatják a belsőégésű motorok optimalizálását, másodsorban a hibrid plug-in technológia fejlesztésébe terveznek nagyobb befektetéseket – derül ki a KPMG globális autóipari felméréséből.

V6_Engine

 

Az autóipar jövőjét vélhetően az elektromobilitási technológiákat körülvevő bizonytalanság, a globalizáció, a gyors urbanizáció és a változó fogyasztói magatartás fogja meghatározni az elkövetkező öt évben – állítja a „Global Automotive Executive Survey” című nemzetközi kiadványában a KPMG. A felmérés 31 ország 200 autóipari vezetőjének véleményét összegzi.

 

A felmérés letölthető a KPMG honlapjáról, ezen a linken.

 

A vásárlóknak elsősorban az üzemanyag-hatékonyság fontos az autó kiválasztása során, míg a környezetvédelmi szempontok már kevésbé fontosak számukra – a szén-dioxid-kibocsátás a fontossági tényezők listáján a negyedik helyre szorult a tavalyi másodikról. Talán ezért is nyilatkozott úgy a gyártók és a szállítók 29 százaléka, hogy tovább fejlesztik a belsőégésű motorokat.

Egyre többen ismerik fel, hogy a belsőégésű motorokat tovább lehet optimalizálni. Ez kicsit szembemegy az eddigi fejlesztési irányokkal, de ugyanakkor egy jel is, hogy az új technológiák kiemelkedése hosszabb időt vesz igénybe, mint gondoltuk – mondta Mathieu Meyer, a KPMG autóipari szektorának vezetője.

A plug-in hibrid technológiába a válaszadók 24 százaléka, míg a tisztán akkumulátoros technológiákba csak 8 százaléka tervez befektetni. A gyártók és beszállítók befektetési tervei természetesen szorosan összefüggnek a vásárlók vélhető preferenciáival: a válaszadók 36 százaléka szerint a következő 5 évben a vásárlók a plug-in hibrid autókat fogják keresni, 20 százalékuk szerint a nem plug-in hibridek, 11 százalékuk szerint pedig a tisztán akkumulátoros járművek lesznek kelendőek.

 

Nő a BRIC-országok és Kelet-Európa piaci részesedése és exportja

A válaszadók 86 százaléka szerint a BRIC-országok és a fejlődő piacok jelentős növekedése uralkodó trend az iparágban. Tízből hat válaszadó szándékozik növelni befektetéseit a BRIC-országokban, melyekből 2018-ra várhatóan az autóeladások 50 százaléka származik. Kína az első számú befektetési célpont, ezt követi India, Oroszország és Brazília. A gyártók ugyanakkor nagy növekedési lehetőséget látnak a kelet-európai és délkelet-ázsiai piacokon is a következő 3-5 évben.

Az export mellett a BRIC-országok gyártói valószínűleg gyártóközpontokat létesítenek majd a nyugati piacok közelében. Amerikában a válaszadók 39 százaléka szerint Mexikó lesz ez a központ, míg az európai piacot Kelet-Európából látják majd el a megkérdezettek 70 százaléka szerint. „Ha abból indulunk ki, hogy Kelet-Európa gyártóközponttá válhat, miközben erős helyi növekedési lehetőségei is vannak, várható, hogy a régiónak autóipari szereplőként is nő a jelentősége a közeljövőben” – mondta Meyer.

 

Csökken a kereslet a fejlett országokban

A válaszadók jelentős része az eladás és a gyártás csökkenését várja Spanyolországban, Olaszországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban. Úgy tűnik, hogy az Egyesült Államok jól kezelte a változásokat, a válaszadók 40 százaléka szerint a járműeladások stagnálnak vagy növekednek majd. A megkérdezettek többsége emelkedő eladási adatokat vár a BRIC-országok mellett Indonéziából, Malajziából, Mexikóból és Dél-Afrikából.

A válaszadók szerint a következő 5 év piaci növekedését tekintve a nyugati autógyártók közül csupán a Volkswagen és a BMW fér be az első 10 közé, ahová 4 kínai autógyár is bekerült. A Ford, az Egyesült Államok legjobb helyezést elérő gyártója, a tavalyi 8-ról a 14. helyre csúszott vissza ezen a listán, éppen a General Motors elé, melynek piaci részesedése a válaszadók 44 százaléka szerint fog nőni.

 

Városiasodással a mobilitási szolgáltatások is elterjedhetnek

A városi területek gyors növekedése és túlnépesedése az autókkal kapcsolatos fogyasztói gondolkodás megváltozásával együtt a mobilitási megoldásokat helyezi előtérbe. A válaszadók több mint kétharmada a telekocsi-rendszert és a használat alapján történő fizetést látja az eddig megszokott egy jármű-egy tulajdonos rendszer alternatívájának.

A városi területeken a járműhasználat korlátozása jelentős hatással lesz az autók dizájnjára is. Kisebb autók jönnek könnyebb anyagokkal, mint például szénszállal, titániummal, műanyaggal. A válaszadók 43 százaléka szerint ezeket az anyagokat 5-10 éven belül tömeggyártásban fogják előállítani.

 

Változó fogyasztói magatartás

Miközben az érett piacok költségtudatos vásárlói kisebb, üzemanyag-hatékonyabb járműveket választanak, ennek az ellenkezője figyelhető meg a fejlődő piacokon, ahol a vásárlók nagyobb, drágább járműveket, például sportkocsikat, közepes méretű és több célra felhasználható autókat keresnek.

Változik az autóvásárlás módja is, különösen Amerikában, ahol a válaszadók 83 százaléka szerint az online és a közvetítőkön keresztül történő vásárlás nőni fog. Az ázsiai megkérdezettek szerint régiójuk országaiban a tradicionális kereskedői modell továbbra is erős marad.

Forrás: IP

Leave a Comment