Nagyon megéri majd elektromos autót venni Magyarországon

 

Elektromos töltőállomás a budai Várban

A kormány szeretné elérni, hogy minél több embernek reális alternatíva legyen az elektromos autók használata Magyarországon, és azt is, hogy az autóipar elmozduljon az elektromos autók irányába is – mondta a nemzetgazdasági miniszter.

Varga Mihály az Új úton az elektromobilitás az Európai Unióban című konferencia és családi nap alkalmából tartott sajtótájékoztatón kifejtette: a kormány arra törekszik, hogy a gazdasági növekedés ne csak a hagyományos szénhidrogén alapú autóipari beruházások által kapjon további lendületet, hanem az elektromos autók, töltőállomások, beszállítói iparág kialakításával, terjesztésével is.

Magyarországon már elindult a zöld rendszámtáblák rendszere, már csaknem száz ilyen autó fut az utakon és további ötven rendszám előkészítése van folyamatban. A jövőben a buszsávok használatával és az elektromos autók vásárlásához társuló kedvezményekkel (visszatérítés, adókedvezmény) is ösztönözni kívánják a környezetbarát közlekedési módnak a terjedését.

Jelenleg is fut egy olyan, elektromos töltőállomások létrehozását támogató pályázat, amelynek célja, hogy az év végére országszerte 150 nyilvános helyen „tankolhassanak” az elektromosautók tulajdonosai.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) november 20-án nemzetközi konferenciát rendez az elektromobilitás jövőjéről, az állami szerepvállalás lehetőségeiről. A szakmai találkozón a visegrádi országok és Magyarország uniós szomszédainak magas rangú állami vezetői, szakpolitikusai, valamint a legnagyobb elektromos gépkocsigyártó-vállalatok vezető szakértői vesznek részt.

Az NGM nemcsak környezetvédelmi szempontok miatt ösztönözi az elektromos közlekedés térnyerését Magyarországon, hanem azért is, mert az ország gazdasági érdeke, hogy sikeresen vegyen részt a járműgyártás előtt álló fejlődésben. Ehhez rendelkezésre áll a járműgyártásban felhalmozott szaktudás, a beszállítói hálózatban résztvevő magyar vállalkozások versenyképessége növekszik, és kiemelkedően jó a kutatás-fejlesztési háttér is.

A szakmai konferencia mellett családi napot is szerveznek: a budapesti Millenárison november 21-én reggel tíz órától ingyenes programok keretében találkozhatnak az érdeklődők a legmodernebb és a formatervezés élvonalát képviselő elektromos járművekkel, közöttük egy-két kuriózummal is.

A széndioxid kvóták eladásából származó bevételt az elektromobilitás infrastruktúrájának kiépítésére fordítják – erről Varga egy múlt heti rendezvényen beszélt. A miniszter szerint a tervek között szerepel a belső égésű motorral hajtott járművek kiváltása plug-in hibrid és tisztán elektromos hajtású gépkocsikkal.

A kormányzati szándék szerint 2020-ra 54 ezer elektromos járműnek kell forgalomban lennie hazánkban.

Ehhez persze megfelelő infrastruktúra is szükséges. A kormány gondoskodni kíván a megfelelő lefedettséget biztosító nyilvános töltőállomásokról, erre az idei költségvetésben hétmilliárd forintot különítettek el. A nemzetgazdasági tárca hamarosan benyújtja azt a javaslatcsomagot, amelynek elfogadása után a környezetkímélő autók tulajdonosainak jövőre már nem kell regisztrációs adót fizetnie, valamint mentesülnek a különböző illetékek, gépjármű- és cégautó adó fizetése alól is. Mindemellett jogszabály-módosítások is várhatók: a tisztaüzemű járművek könnyebben kaphatnának behajtási engedélyeket, használhatnák a buszsávokat, és díjmentesen hajthatnának fel a fizetős útszakaszokra.
A miniszter fontosnak nevezte, hogy az elektromos járművek töltésekor hasznosítható a „völgyi és mélyvölgyi időszakban keletkező” villamos energia, illetve Paks 2 megvalósulása esetén a jelentős többletkapacitások.

A múlt hét óta ingyen parkolhatnak a zöld rendszámmal rendelkező elektromos meghajtású autók a főváros II. kerületében – jelentette be Láng Zsolt polgármester. A döntés a kerület valamennyi fizetőzónájára vonatkozik.

Leave a Comment