Most már nem is érdemes megtanulni parkolni

Bosch automatizalt parkolas -- auto (fotó: Bosch)

A Bosch leegyszerűsíti a parkolóhelyek keresését, lépésről lépésre automatizálva a parkolás folyamatát. A parkolási megoldások potenciális vásárlói között nemcsak az autógyártók, hanem világszerte a különböző parkolási létesítmények tulajdonosai, illetve városüzemeltetők és önkormányzatok is szerepelnek.

Mindenekelőtt az automatizált vezetés és parkolás számára kifejlesztett berendezéseivel a vállalat már eddig is figyelemreméltó üzleti sikereket könyvelhetett el, amelyek az idei év során egy nagyjelentőségű mérföldkő eléréséhez is hozzájárulnak. Idén az egymilliárd eurót is meghaladja a Bosch vezetéstámogató rendszerekből származó forgalma – mondta el Dirk Hoheisel, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja.

Jelenleg mintegy 2500 mérnök dolgozik a Boschnál a vezetéstámogató rendszerek, és ezzel az automatizált vezetés és parkolás fejlesztésén.

A Bosch új parkolási asszisztensrendszerek egész sorával kíván megjelenni a piacon az elkövetkező évek során: ezek elsősorban a balesetmentes parkolásban, illetve a gombnyomásra végzett, teljesen automatikus beállásokkal segítik a járművezetőket. Németországban a korszerű autók legszélesebb körben elterjedt segédberendezései a parkolási asszisztensek, amelyek a 2014-ben forgalomba helyezett mintegy hárommillió új személygépkocsi közül nagyjából minden másodikban (52 százalék) már jelen voltak.

Hasonló a helyzet más országokban is: Belgiumban és Hollandiában szintén minden második (50 százalék) új gépkocsi rendelkezett parkolási segédrendszerrel 2014-ben, míg Nagy-Britanniában az újonnan forgalomba helyezett személyautók 19 százaléka tartalmazott ilyen technikát.

Az intelligens szolgáltatásokkal a Bosch a szabad parkolóhelyek keresésének gyakran igen fáradtságos feladatát is levenné a sofőrök válláról, sok időt és idegeskedést spórolva meg ezzel – mondta Hoheisel. Németországban átlagosan mintegy tíz percig tart a parkolóhely-keresés – az automatizált parkolási segédrendszerek ezt az időt is képesek lehetnek lerövidíteni. Egyfelől ugyanis speciális foglaltság-érzékelők ismerik fel és jelentik a szabad helyeket a nyitott parkolókban, parkolóházakban és mélygarázsokban, másfelől pedig a Bosch a mind több járműben rendelkezésre álló érzékelőket használja fel az útmenti szabad helyek felkutatásában. Az információkat a Bosch IoT Cloud digitális parkolóhely-térképen dolgozza fel, amelyet a járművezetők például az internetről vagy a navigációs rendszerről hívhatnak le – ez utóbbi igény szerint közvetlenül a szabad parkolóhelyhez vezetheti őket. Hoheisel arra is felhívta a figyelmet, hogy ha az autók kitérők nélkül juthatnak el a szabad helyekhez, az a környezetet is kíméli. Az összehasonlítás kedvéért: Németországban az autósok ma átlagosan akár 4,5 kilométert tesznek meg feleslegesen parkolóhely-keresés közben.

A Bosch technikájával felszerelt autók még az évtized vége előtt teljesen önállóan mozoghatnak a parkolóházakban. A vezető csupán a parkolóház előtti átadási területre állítja autóját, majd – például okostelefonon keresztül – utasítást ad a parkolóhely-keresésre, de ugyanígy állhat bármikor ismét rendelkezésre autója a későbbiekben. A ma még talán futurisztikusnak tűnő lehetőséget a járműben, a parkolóházban, illetve a kettő közötti kommunikációban egyaránt működő okos technika biztosítja.

A teljesen automatizált parkolás még a teljesen automatizált vezetés előtt sorozatgyártásba kerülhet – jelentette ki Hoheisel. Részben azért is, mert a teljesen automatizált parkolás bevezetése előtt – mindenekelőtt a forgalomba helyezés szintjén – jóval kevesebb jogszabályi akadály tornyosul. Az ezt szabályozó előírások módosítása világszerte számos országban napirenden szerepel.

Leave a Comment