Mindent hálózatba kapcsolt a Bosch Las Vegasban

Bosch connected

Az „Életre tervezve” szlogen jegyében mutat be innovatív technikát a Bosch a CES 2016 kiállításon.

Az internetes termékek hálózatba kapcsolására építenek a Bosch Las Vegasban bemutatott innovációi.

Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke szerint a cél az, hogy biztonságosabb, kényelmesebb és hatékonyabb megoldásokat kínáljanak olyan területeken, mint az intelligens ház, az energetika, a mobilitás és az ipar számára. Denner úgy véli a hálózatba kapcsolás a kulcs ahhoz, hogy javítani tudják az emberek életminőségét és egyszerűbbé tenni mindennapjaikat.

A hálózatba kapcsolás során a széles termékportfólió és az évtizedes tapasztalatokon alapuló mélyreható ágazati ismeretek a Bosch javára válnak. Denner a hálózatba kapcsolt autót említette példaként. Az autó a navigációs rendszer segítségével képes az intelligens házzal kommunikálni és így például már érkezés előtt előmelegíti a sütőt a pizza számára.

A hálózatba kapcsolt mobilitás területén a Bosch újdonsága a Retrofit-eCall volt. Míg a 2012-ben bevezetett automatikus vészhívó (eCall) mindezidáig kizárólag csak gyárilag beépítve állt rendelkezésekre új járművekben, immár az utólag beszerelhető termék is kapható. Amennyiben a szivargyújtóba dugott szenzor balesetet érzékel, a releváns információkat megküldi a csatlakoztatott pontra. Attól függően, milyen súlyos a baleset, a szolgáltató munkatársa közvetlenül a sofőrrel lép kapcsolatba vagy riasztja a legközelebbi mentőállomást.

A Bosch a szolgáltatások kínálatának jelentős bővítése mellett, nagymértékben épít a szenzorok és a szoftverek területén meglévő kompetenciájára is: a vállalat a világ vezető mikromechanikai szenzorgyártója (MEMS). A reutlingeni chipgyárat naponta több mint négymillió, csúcstechnológiájú érzékelő hagyja el – 1995 óta a Bosch összességében több mint hatmilliárd MEMS-t gyártott. Jelenleg négy okostelefon közül, három már a Bosch parányi érzékelőivel dolgozik, amelyek számos más szórakoztató elektronikai termékben is megtalálhatók. Ezek közé tartoznak például az olyan hordható kiegészítők, mint a fitnesz karkötők és az okosórák. Ebben a szegmensben a vállalat különösen erőteljes növekedést vár: a 2015-ben előállított 76 millió darabot, 2019-ig több mint duplájára, 173 millióra emelik az előrejelzések szerint.

A Bosch a szoftver területen is jól áll: a világszerte tevékenykedő 55 ezer kutatójának és fejlesztőjének mintegy egyharmada dolgozik a szoftverfejlesztésben és több mint háromezren az internetes termékeken.

Az aktuális tanulmányok szerint a világon 230 millió háztartás, ami a piac egészének 15 százaléka, 2020-ig okos háztechnológiával fog rendelkezni. Azáltal, hogy az okos otthon megteremtésére irányuló tevékenységeit a Bosch egy új vállalatba integrálta, az év elején döntő lépést tett az okos otthon előrevitelében: a vállalat a jövőben a hálózatba kapcsolt házhoz szükséges sok terméket és szolgáltatást kínál egy kézből. Ezek közé tartozik például egy olyan okos otthon rendszer is, amely képes betöréseket jelenteni és segít a fűtés energiatakarékos szabályozásában.

Mindemellett a Bosch világszerte már öt projekten dolgozik az intelligens városok területén. Az okos városok javítják az emberek életminőségét és a városok gazdaságosságát is. Egy ENSZ-tanulmány szerint 2050-ben három ember közül kettő a világon városokban él majd. Ez az energiahálózatok, a közlekedési infrastruktúra és az épületek intelligens összeköttetését teszi szükségessé. A Bosch IoT Suite az okos város egyik alapját képezi: ez a szoftver-platform integrálja mindazon funkciókat, amelyek lehetővé teszik a készülékek, a felhasználók és a szolgáltatások hálózatba kapcsolását.

Az okos városok és a hálózatba kapcsolt járművek metszéspontjában áll a teljesen automatizált parkolás, amit a Bosch 2018-ra kíván megvalósítani. Akkor már elegendő lesz, ha az ember a parkolóház előtt leállítja az autóját, amely azután önállóan keres egy szabad parkolóhelyet és leparkol. A végén pedig az autó ugyanilyen önállóan elő is áll.

A Bosch ezen túl az autópálya asszisztensen is dolgozik – ami az autópályán történő közlekedés során jelent „elektronikus gépkocsivezetőt”. A tervek szerint 2020-tól a járművek így önállóan haladhatnak az autópályán. Ez mindenekelőtt a biztonságot növeli, de a kényelmet is: ha az autópálya asszisztens aktív, akkor a vezető utassá válik – hátradőlhet vagy más dolgokkal is foglalkozhat. A Bosch Németországban, az USA-ban és Japánban teszteli az automatizált vezetést a közúti forgalomban.

Annak érdekében, hogy sok innováció lehetőleg gyorsan valósággá váljon, a termelésnek is rugalmasnak kell lennie. „A jövő gyára rugalmas, hálózatba kapcsolt és intelligens. Az emberek, a gépek és a termékek kommunikálnak egymással“ – mondta Denner. A világszerte több, mint 250 saját gyárra való tekintettel Denner feltételezi, hogy a Bosch az Ipar 4.0 révén 2020-ig évente három számjegyű, millió eurós összeget takaríthat meg. Ehhez például a valós idejű adatértékelést lehetővé tevő szoftvermegoldások, valamint a Bosch hardver elemei járulnak hozzá. A CES alkalmával bemutatott APAS mobil gyártási asszisztens például arról gondoskodik, hogy a gyártási lépések rugalmasan és biztosan történjenek.

 

Leave a Comment