Néhány éven belül gyökeresen átalakulnak a mobilitási szokások: 2017 és 2022 között évente mintegy 25 százalékkal nőhet a hálózatba kapcsolt (connected) megoldások piaca – állítja Volkmar Denner, a Bosch első embere.
Denner szerint – a nem is olyan távoli jövőben – így fest egy üzleti út Londonba: utazónk éppen meglátja a repülőtérhez vezető lehajtót, amikor odahaza az ajtón becsönget a postás. Azonban az okosautó és az okosotthon együttműködésének köszönhetően ez nem probléma. Egy rövid videotelefonálás után az érintőképernyővel könnyedén beengedheti a postást. Következő állomás: a repülőtér parkolóháza. A parkolóhely-vadászat feladatát automatikusan átveszi és megoldja az automatizáltan közlekedő jármű, így eddigre utasunk már a csomagok ellenőrzésénél halad át a biztonsági kapun. A brit nagyvárosban a leszállás után pedig jelez is az okostelefon: „Torlódás az összes bevezetőúton.” Azonban egyből ajánl is alternatívát a taxi helyett, hiszen vonattal eljuthat a The Regent’s Parkig, ahol már várja az út hátralévő részére lefoglalt elektromos autó.
Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH elnöke ezt a jövőképet a berlini Automobilwoche-kongresszuson vázolta fel. A Bosch első embere az egész iparágat érintő, mobilitási szolgáltatások felé irányuló átalakulás témájáról beszélt. Csupán 2017 és 2022 között világviszonylatban a várakozások szerint körülbelül évi 25 százalékkal nő a hálózatba kapcsolt mobilitási megoldások piaca. Alig néhány év múlva az autók a tárgyak internetének (internet of things, IoT) aktív elemeivé válnak, és kommunikálnak majd a többi hálózatba kapcsolt közlekedési eszközzel vagy akár az okosotthonnal is.
„Hamarosan a múlté a jelenlegi formájában ismert autó” – fogalmazott Denner, és hozzátette: ma a szállodai szobát foglalják az interneten, a jövőben azonban még a személyes mobilitási megoldásokat is ott rendelik majd. Ehhez azonban az szükséges, hogy a magántulajdonú járművek a közösségi közlekedési eszközökkel, sőt a városok teljes infrastruktúrájával együtt egyetlen integrált rendszert képezzenek.
„Néhány éven belül a mobilitás teljes mértékben hálózatba kapcsolttá válik” – jelentette ki Denner. Ma még a saját autó áll a középpontban, ám a következő években az úti cél elérésének legkényelmesebb módja kerül majd a fontossági lista elejére.
Mindehhez három fejlesztési lépcső szükséges:
- Első lépés: a hálózatba kapcsolás a kormány mögött kezdődik
- Már ma sem nagyon találni olyan új autót Németországban, amelyik ne rendelkezne internetkapcsolattal. A valós idejű közlekedési adatokhoz, az eCall segélyhívó rendszerhez és a zenei adatfolyamokhoz mind szükséges az online szolgáltatások elérése. A vezetés hálózatba kapcsolását a Bosch két módon teszi lehetővé: egyrészről az okostelefon-integrációval, amellyel az alkalmazásokat a járműben biztonságosan használhatják a felhasználók. Másrészről pedig a fixen beépített kommunikációs modulokkal. A hálózatba kapcsolt járművek vezetői valós idejű adatokat nyújtó szolgáltatásokat használhatnak vagy a járműbe épített infotainment rendszerrel szórakoztató tartalmakat élvezhetnek adatfolyamok jóvoltából.
- A jövő autója az internetkapcsolatnak köszönhetően a zenei adatfolyamok lejátszásánál sokkal többre képes – személyes kísérővé válik. Az egyre nagyobb arányú automatizálás révén a vezető, amikor csak kedve tartja, utassá válhat. „Az otthon és az iroda mellett az autó a harmadik élettérré lép elő” – magyarázta Denner.
- Második lépés: a mobilitást az autón túl is zökkenőmentesen hálózatba kapcsolják
- A hálózatba kapcsolás nem áll meg a motorháztető alatt. Ugyanúgy elindul ez a folyamat a közösségi közlekedési eszközök esetében és az autómegosztó szolgáltatásokkal. A Bosch a Stuttgart Services projekt keretében már ma kitekintést nyújt a jövő közlekedésére. Egy szoftveres megoldással a műszaki és szolgáltató vállalkozás különböző közlekedési módokat kapcsol hálózatba. A helyiek autó- és kerékpármegosztókat, helyi érdekű vasutakat, vonatokat és buszokat mind egyetlen közös chipkártyával használhatnak, sőt ez még uszodai belépőként és könyvtári olvasójegyként is funkcionál.
- Harmadik lépés: a tárgyak internete összekapcsolja a mobilitást, az okosotthont és az okosvárost
- Az összeköttetés Denner elképzelései szerint még az A és B pont közötti utazásnál is sokkal többet takar. „Nemcsak a mobilitást gondoljuk újra, hanem egyúttal össze is kötjük az emberek különböző élettereit” – magyarázta. Amikor az autó a felhő által kapcsolódik az okosotthonhoz vagy akár az okosvároshoz, akkor az mindenki számára előnyöket teremt. „A Bosch gondoskodik arról, hogy a mobilitás és az intelligens szolgáltatások problémamentesen egybeolvadjanak. Nemcsak a legjobb utat biztosítjuk az úti céljukhoz, hanem a hálózatba kapcsolással még idővel is megajándékozzuk őket” – erősítette meg Denner. Nagyon jó példa erre a postai csomagok átvétele. Ha a jövőben valaki éppen nincs otthon, akkor sem marad le az érkező küldeményről. Elég egy rövid videotelefonálás a postással, és még a vonaton vagy az autóban is átvehető a posta az okosotthonnal való összeköttetés jóvoltából.
A Bosch számára a tárgyak internete egy olyan trend, amely messze túlmutat a mobilitási megoldások üzletágon. Kevés másik olyan cég akad, amely a Bosch vállalathoz hasonlóan az érzékelők, a szoftverek, a szolgáltatások és a saját IoT-felhő jóvoltából egyetlen kézből, komplett megoldásként kínálhatja a tárgyak internetét. „A Bosch már ma felkészült a tárgyak internete összes kulcsfontosságú témájára, így ezt a változást aktívan alakítja majd” – zárta előadását Volkmar Denner.
„Mobilitási megoldásaink nem merülnek ki a gépjárművek műszaki megoldásaiban” – mondta Denner. A teljes mértékben hálózatba kapcsolt mobilitási asszisztensekben sokkal nagyobb potenciál rejlik. A Bosch a moveBW projekt keretében a stuttgarti nagytérség számára egy mobilitási asszisztenst valósít majd meg, amely az autóvezetőknek a jövőben intermodális útvonaltervezést tesz lehetővé – azaz átszállhatnak kerékpárra, kötöttpályás járművekre és buszokra. A projekt igazi különlegessége, hogy egyetlen alkalmazás elegendő ahhoz, hogy a különböző közlekedési módokat igénylő utazást kényelmesen megtervezze, lefoglalja és kifizesse a felhasználó.