Megjött a Facebook Home okostelefonokra

Sokan csalódtak, akik a Facebook sejtelmes húsvéti sajtómeghívójából arra következtettek, hogy Mark Zuckerbergék saját mobiltelefonos operációs rendszert fejlesztettek.

facebook home

 

Mindenesetre a világ legnépszerűbb közösségi oldala ezentúl a Facebook Home névre keresztelt andriodos szoftverrel új felhasználói interfészen keresztül is elérhető okostelefonokról. A Home célja, hogy a Facebookot mint kommunikációs csatornát az okostelefon-használat középpontjába helyezze, ugyanis a cég szerint felhasználói egyre többet használják az oldalt mobileszközökön, mint PC-n. Ez a Facebookot annyiban zavarja, hogy a hirdetési bevételek nem követték a felhasználói szokások változását, és a mobilos reklámpénzek még mindig jócskán elmaradnak a hagyományos bevételektől.

A Facebook kaliforniai sajtóeseményén egyben a HTC új okostelefonját is bemutatták: ezen az eszközön demonstrálták ugyanis azt, hogy miről is szól a Home nevű szoftver.

Ennek lényege a gyakorlatban pedig az, hogy a Home felvátja az okostelefonok hagyományos kezdőlapjait az androidos készülékeken, így a felhasználók folyamatosan értesülnek a közösségi oldalon megjelenő állapotfrissítésekről, posztokról, üzenetekről és egyéb információkról. A Home szoftvert április 12-étől tölthetik le a HTC vagy Samsung okostelefonokkal rendelkezők, igaz, egyelőre ők is csak korlátozottan.

A HTC First nevű új okostelefon exkluzív értékesítése ugyanezen a napon kezdődik az amerikai AT&T hálózatában.

Mark Zuckerberg, a Facebook alapító-vezérigazgatója szerint a Home az eddigi legjobb felhasználói élményt biztosítja. Arra persze korábban maga az FB-vezér is többször felhívta a figyelmet, hogy nem építenek „fészbuk-telefont”, a tegnapi bejelentés kapcsán sokan mégis nagyobb durranásra számítottak a cégtől, mint egy „egyszerű” mobilos skin. Mindazonáltal a Facebook szándéka az volt a fejlesztés során, hogy egy oprendszer-szerű élményt jelentsen a Home, több legyen, mint egy mezei alkalmazás.

A Home kezdetben jó ideig csak Android alatt futó okostelefonokon lesz elérhető, a Facebook egyelőre pedig nem beszél arról, hogy a szoftver iOS-re, Windows Phone-ra vagy éppen BlackBerryre szánt verziója valaha is elkészül.

Az persze így sem kizárt, hogy a Home érkezésével a felhasználói szokások is változnak valamelyest: a szoftverbe épített „chat heads” funkció ugyanis bármikor elérhetővé teszi az azonnali üzenetküldést, függetlenül attól, hogy a készülék tulajdonosa éppen milyen alkalmazást használ, így az ingyenes üzenetküldés már megjelenésében is az sms funckióhoz hasonló, általános kommunikációs csatornává válik.

Egyes tengerentúli szakértők a Facebook bejelentését úgy értékelik, hogy a világ közösségi médiáját uraló cég a Home-mal egy lépéssel közelebb kerül a fogyasztókhoz, az új szoftver pedig magában hordozza annak lehetőségét, hogy a cég hosszú távon növelje a hozzáadott értékű szolgáltatások lehetőségeit.

Sokan persze vitatják azt is, hogy a Facebook központi szerepet tölt be a felhasználók életében. Noha a cég egyértelműen erre a pozícióra tör, ez a felhasználói attitűd nem mondható általánosnak. Egyes elemzők szerint a felhasználók még sokkal inkább szeretik elkülöníteni a Facebookot egyéb kommunikációs csatornáiktól, igaz, a távolabbi jövőben várhatóan éppen a közösségi média lesz majd az e-kereskedelem hajtóereje.

Forrás: Innoportal.hu
Szerző: Novák Csaba

Leave a Comment