Magyarország új házi kedvence az elektromobilitás

Elektromobilitás konferencia, Budapest, Varga Mihály

Közös érdek az elektromobilitás fellendülése – jelentette ki Áder János köztársasági elnök az Új úton az elektromobilitás az Európai Unióban elnevezésű nemzetközi konferencián pénteken. A világ szén-dioxid kibocsátásának 25 százalékáért a közlekedés tehető felelőssé.

Döntő kérdés a kibocsátás csökkentése, a súlyos globális gazdasági következmények és környezeti hatások mérséklése érdekében – mondta a köztársasági elnök a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által szervezett budapesti konferencián.

Az elektromos autók 70-80 százalékos energiahatékonysággal üzemelnek, amely jelentős előrelépés a robbanómotorok 35-40 százalékos hatékonyságához képest.

A hatvanas-hetvenes évektől kezdték felismerni, hogy a növekvő szén-dioxid kibocsátás következtében „fűtjük fel a bolygót”, az elmúlt években az Egyesült Nemzetek Szervezete jelentésében világossá tette: ha folytatódik a tendencia, áradás, aszály, tengerek savasodása, politikai és társadalmi konfliktusok, valamint a mostaninál lényegesebb nagyobb migráció következik.

A köztársasági elnök kiemelte a magyar feltalálók szerepét a közlekedés fejlődésében, hozzátéve, hogy az elektromobilitási megoldások fejlesztése óriási kihívás elé állítja a mai kutatókat, mérnököket és feltalálókat.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerint a változás már megkezdődött az európai utakon, idén az első kilenc hónapban több mint 115 ezer új elektromos járművet helyeztek forgalomba. Ehhez a trendhez csatlakozni szeretne Magyarország is.

A kelet-közép-európai régió egyre nagyobb jelentőséggel bír az európai járműgyártásban, ezt a fejlődési hullámot jelentős eredménnyel lehet kihasználni. El kell mozdulni a nagyobb  hozzáadott értékkel bíró területek felé, amihez az elektromobilitás kiváló alapot biztosít – jelentette ki Varga.

A kormány minden rendelkezésére álló eszközzel segíteni kívánja az elektromobilitás terjedését, mivel ez az a terület, amely lehetőséget ad arra a miniszter szerint, hogy az ipar és a felsőoktatási intézmények új területen működjenek együtt, kapcsolataikat regionálisan is kiterjesszék és ebből új, innovatív termékek szülessenek.

A magyar elektromobilitási stratégiát, a Jedlik Ányos tervet 2014-ben fogadták el. A jogrendben nyár óta létezik a környezetkímélő jármű kategóriája, és szeptembertől elérhető a zöld rendszám, amelyből csaknem száz darabot adtak már  ki.

Egy jövő tavasszal megnyíló forrásból nem csak töltőpontok kialakítására, hanem gépjárművek beszerzésére is lehet majd pályázni. A kormány tervei szerint az állami és önkormányzati közbeszerzéseken egyre több elektromos járművet szereznek majd be.

Az elektromobilitás minél szélesebb körű elterjedéséhez fontos az is, hogy az elektromos autók ára egyre versenyképesebbé váljon a benzin és a dízelmotoros autókéval.

Nagy szerepe lesz a következő években uniós kutatás-fejlesztési programoknak abban, hogy az elektromos autó költség szempontjából is jó választás legyen egy átlag európai család számára.

Peter Gaspersic, szlovén infrastruktúráért felelős miniszter elmondta: az elektromobilitás terjesztése jelenleg a legfontosabb része a fenntartható közlekedés kialakításának Szlovéniában, ahol csaknem háromszáz elektromos töltőállomás üzemel és idén több mint száz elektromos járművet adtak el. Szlovéniában egyebek mellett adózási kedvezményekkel ösztönzik az elektromobilitás terjedését, 2011 óta maximálisan ötezer eurós támogatást kap az, aki elektromos autót vesz, 2015-ig 2,5 millió eurót osztottak szét ilyen módon.

Leave a Comment