Magyarország az innovációra szeretné építeni jövőjét

ELTE

ELTE Innovációs Központ

Magyarország az innovációra szeretné építeni jövőjét – emelte ki a nemzeti fejlesztési miniszter az Eötvös Loránd Tudományegyetem ünnepi tanévnyitó szenátusi ülésén pénteken Budapesten.

Seszták Miklós az ELTE 382. tanévnyitóján úgy fogalmazott: az ország egyik legnépszerűbb és legjobb intézményének a feladata, hogy „embert faragjon a diákokból.” Úgy fogalmazott: több mint nyolcezer egyetemi polgár kezdi meg tanulmányait az egyetemen, és a világhírű magyar szürkeállomány jelentős része az itt tanulók fejében van. Ezt fejleszteni kell, és meg kell tanítani nekik azt is, hogy merjenek nagyok lenni.

Magyarország az innovációra szeretné építeni jövőjét – hangsúlyozta a miniszter, hozzátéve: tudatosítani kell a hallgatókban, az egész világ az otthonuk, de ez az ország a hazájuk. Arra biztatta őket, tanuljanak, szerezzenek tapasztalatot, azonban ne felejtsék el, hogy egy hely van, ahová lelkük gyökeret vert.

Mezey Barna, az ELTE rektora elmondta: idén az egyetemnek 27 843 aktív hallgatója van, reményei szerint ez a szám tovább nő majd, s az intézmény európai egyetemként kiélezett nemzetközi verseny szereplője. Külön kiemelte, hogy idén jelentősen nőtt a tanárképzésre jelentkezők száma.

A felsőoktatási intézmények kettős vezetéséről, a kancellári rendszerről azt mondta, hogy a tapasztalatok országosan eltérőek, náluk a rendszer működik, a berendezkedés stabilizálódott. Megjegyezte: az egyetem pénzügyi helyzete a bevezetéskor is stabil volt, az ELTE a felsőoktatásban betöltött pozícióját megőrizte.

A rektori megbízása utolsó évét töltő intézményvezető úgy összegzett: az elmúlt tíz évben nem volt könnyű a felsőoktatás élete. A gazdasági válság hatásai jelentősen csökkentették az egyetem lehetőségeit, a pályázati rendszer megnyirbálása szintén leszűkítette a lehetőségeket. A felsőoktatás átalakítására vonatkozó különböző koncepciók, a finanszírozási rendszer radikális átalakítása nem könnyítették meg a gazdasági tervezést.

Az utóbbi két évben stabilizációs folyamatok indultak el, és kitért a felsőoktatási stratégiára, a doktori képzés átalakítására, a doktori ösztöndíjak emelésére. A strukturális alapok újra megnyíltak az egyetem előtt, amely már pályázatot is nyújtott be.

A rektor szerint fontos a kutatás-fejlesztés eredményeinek még erőteljesebb összekapcsolása az üzleti élettel. Az elmúlt három évben száznál is több k+f megbízatást kapott az egyetem, és a jövőben biotechológiai központ létrehozását tervezik a lágymányosi kampuszon. Kiemelt cél a nemzetköziesítés, ennek jegyében fejlesztették az idegen nyelvi képzési kínálatot.

Megerősítette, előre haladott tárgyalások folynak arról, hogy a Nyugat-Magyarországi Egyetem több kara és a Savaria Egyetemi Központ csatlakozzon az ELTE-hez, annak szombathelyi karaiként, s ezzel többek között műszaki képzéssel bővülhet az egyetem portfóliója.

Az ünnepségen Mezey Barna egyetemi kitüntetéseket adott át, majd az egybegyűltek megkoszorúzták Pázmány Péter emléktábláját és Eötvös Loránd mellszobrát. A tanévnyitó végén felavatták Eötvös Loránd új szobrát az Egyetem téren.

Leave a Comment