Az 500-as modell nemzetközi piacra szánt következő generációját kizárólag Lengyelországban fogja gyártani a Fiat – közölte az Automotive News Europe autóipari szakmai hírportál.
A hírportál belső forrásokból származó értesülése szerint a Fiat S.p.A. az 500-as modell nemzetközi piacra szánt következő generációját kizárólag Lengyelországban fogják gyártani. Az észak-amerikai piacra szánt modellek gyártása megszűnik a Chrysler mexikói üzemében. Az új 500-as modell 2015-ben jelenik meg.
A stílusbeli hasonlóság lényeges szerkezeti eltéréseket takar az amerikai és az európai piacokra szánt 500-as modellek között. A modell egyetlen üzemben gyártásával a Fiat az üzem berendezési és felszerelési költségeinek duplikálását igyekszik elkerülni. Az európai modell gyártásába a Fiat 300 millió eurót, az észak-amerikai 500-as modell licenc alatti gyártásába pedig a Chrysler 550 millió dollárt invesztált a mexikói üzemben.
Az új 500-as modell gyártásával a Fiat a lengyelországi Tychy üzemben a Panda gyártásának befejezésével felszabadult kapacitást használja ki, ugyanakkor gyártási kapacitást szabadít fel a Chrysler számára a mexikói üzemben az észak-amerikai piacra szánt főbb modelljei számára – mutatott rá Massimo Vecchio, a Mediobanca Securities elemzője az Automotive News Europe szakmai hírportálnak.
Az Automotive News Europe értesülését sem a Fiat, sem a Chrysler szóvivője nem kommentálta.
A Fiat dél-lengyelországi tychyi üzemét érzékenyen érintette az öt éve tartó európai autópiaci visszaesés, különösen az egyik legsikeresebb európai kisautó, a Panda gyártásának beszüntetése. A Panda új generációjának gyártását a Fiat 2011-ben a dél-olaszországi Pomigliano d’Arcoban lévő üzemébe helyezte át. Sergio Marchionne, a Fiat vezérigazgatója elismerte, hogy a Panda gyártásának áthelyezése „nem volt racionális döntés”, azt kizárólag az olaszországi munkahelyek megmentése érdekében hozták meg.
Tavaly a Tychy üzem még gyártotta az előző Panda modell egy változatát Panda Classic néven, de decemberben ezzel is leálltak. Az üzemben gyártott másik három modell, a Fiat 500, a Lancia Ypsilon és a Ford Ka csökkenő eladásai a gyártás lassítására, a termelés három műszakról két műszakra való átállítására és 4900 alkalmazottból 1450 fő elbocsátására kényszerítette az olasz autógyárat.
A Tychy üzem termelése 2009-ben csúcsra járt – 605 ezer autó gyártásával, ez 2012-re már 300 ezerre csökkent, idén pedig 250 ezer autó gyártására számítanak.
A Chrysler mexikói Toluca üzeme a Fiat 500 mellett a Dodge Journey modellt gyártja, amit Európában, Dél-Amerikában és Kínában Fiat Freemont néven értékesítenek. Tavaly a mexikói üzemben 82 ezer Fiat 500-as és 179 ezer Journey/Freemont készült.
Forrás: IP/MTI