Hiánypótló kezdeményezés a Bayer MSMS Tudáspont interaktív oktatási programja, amelyben több mint ezer diák ismerkedett meg a kémia és a biológia izgalmas világával.
A kémia és a biológia a mai napig a gyerekek többségének nem más, mint egy megfoghatatlan, képletekkel és törvényekkel teli terület. Kreativitással és interaktív bemutatókkal azonban ez könnyen áthidalható: a Bayer MSMS Tudáspont arra vállalkozott, hogy bővítse a diákok ismeretanyagát és látványos kísérletek segítségével megkedveltesse velük a természettudományos tantárgyakat.
A Bayer Hungária 2014 szeptemberében hazánkban is elindította „Making Science Make Sense” elnevezésű oktatási programját. A program alapvető célkitűzése volt, hogy a 10-14 éves korosztály a tapasztalati, élményalapú tanulás által megkedvelje a természettudományokat. Az idei tanévben több mint ezer kisdiák volt részese a Bayer MSMS Tudáspont interaktív bemutatóinak.
„Fantasztikus lehetőség volt a diákok számára a Bayer workshopján részt venni, hiszen interaktív módon megtanulni és megtapasztalni a kémia, a biológia és a fizika törvényeit sokkal izgalmasabb, mint a tankönyvben leírt és számukra megfoghatatlan tananyag. Inspirációt jelentett a pedagógusoknak is a rendezvénysorozat és egyértelmű pozitív visszajelzés, hogy a gyerekek lelkesen várják a további kísérleteket, és bátrabban tesznek fel kérdéseket a tanórákon” – nyilatkozta Bánkiné Nyúl Márta, a dabasi Táncsics Mihály Gimnázium matematika-kémia szakos tanára.
A program indítását megelőzően a Bayer kutatást végzett a felső tagozatos biológia szakos tanárok körében. Az eredmények azt mutatták, hogy a természettudományok oktatása hálás feladat, a diákok érdeklődők egészen addig, amíg a téma lehetővé teszi a valóban látványos szemléltetőeszközök, kísérletek alkalmazását. Ám onnantól kezdve, hogy számukra elvont fogalmakat és képleteket kell megtanulni – kiváltképp a kémia, biokémia esetében – a tanulók lelkesedése eltűnik és legrosszabb esetben „feladják” a tanulást.
A munkaerőpiacon már egyértelmű jelei vannak a természettudományos végzettségű szakemberek hiányának, így fontos lenne egyrészt e tantárgyak megszerettetése, másrészt a diákok érdeklődésének fenntartása pályaorientációs programok segítségével.
Az MSMS Tudáspont programjain résztvevő, több mint ezer gyerek nyolcvan százalékának pozitív irányba változott a véleménye a természettudományokról a workshop után: lelkesen számoltak be élményeikről tanáraiknak, szüleiknek; és sokan önszorgalomból tovább gyakorolták a kísérleteket.
„Sokat jelentett és egyben nagyon pozitív példa volt a diákoknak, hogy a Műszaki Egyetem hallgatói mutatták be a látványos kísérleteket. Több gyermek például az otthon is elvégezhető lávalámpa-kísérletet készítette el karácsonyra a szüleinek, amivel nagy sikert arattak”– tette hozzá Bánkiné.
Az eredmények és a rengeteg pozitív visszajelzés alapján a szervezők a folytatás mellett döntöttek: a Bayer MSMS Tudáspont megújult formában és névvel ősztől ismét várja majd a program iránt érdeklődőket.