Egyre népszerűbb a duális képzés Magyarországon

AUDI duális képzés (fotó: audi.hu)

A magyarországi duális képzésben a 2012-es indulás 440 hallgatójához képest idén már 2990-en kezdték meg tanulmányaikat – mondta el Ailer Piroska, a Pallasz Athéné Egyetem intézményvezetője egy szakmai konferencián.

Az oktatási intézmény tájékoztatása szerint a duális képzésben részt vevő 24 egyetem és főiskola a korábbi 187 céggel szemben már 555 vállalkozással kötött szerződést, és az együttműködések további bővülésével számolnak.

A hazai felsőoktatás komoly hibájának nevezte az intézményvezető, hogy a felsőoktatásban a két fő irány – a vállalati és az akadémiai ág – még mindig nagy mértékben kettéválik. A cégeknek sokkal inkább a praktikus tudásra van szükségük, miközben a kutatói területen nagyon fontos az elméleti ismeretek elsajátítása. Ez az ellentét legnyilvánvalóbban a műszaki képzésben jelentkezik, hiszen például az orvos-, vagy a pedagógusképzésben nem különül el ilyen jelentősen az elméleti és a gyakorlati tudás. Ailer szerint korábban ez a két irány még nem vált ennyire ketté, a két rendszer korábban könnyebben átjárható volt – sok egyetemen aktív vállalatvezetők oktattak, gyakorlatiasabb képzések keretében. A magyarországi duális képzés ezt az irányt igyekszik visszahozni a felsőoktatásba.

Bár a duális képzésben részt vevőknek ma még ugyanazt az elméleti tudást kell elsajátítaniuk, mint a rendes tanrendben tanulóknak, ellenben a duális hallgatók évente 23 hetet az iskolákban 22 hetet pedig a partnercégeknél szakmai feladatokkal töltenek. Ez adja a hagyományos és a duális rendszerű képzések közötti legnagyobb különbséget: a hallgatók az elméleti képzésük mellett gyakorlatot szereznek a szakmájukban is. Így olyan versenyképes munkavállaló kerül ki a felsőoktatásból, aki azonnal képes értéket teremteni a munkahelyén .

A kecskeméti egyetem intézményvezetője elmondta azt is, hogy a Mercedes gyár megtelepedésekor a német cég által példának állított stuttgarti székhelyű főiskolán, a Duale Hochschule Baden-Würtembergen ma is 150 főállású és 1800 külsős szakember oktatja a fiatalokat – az oktatók döntő része a duális képzésben részt vevő cégek vezetőiből kerül ki, így ott már az elméleti oktatás is gyakorlatorientált.

Ailer kiemelte azt is, a Mercedes-Benz és a Knorr-Bremse, valamint több más vállalkozás vezetősége már azt tapasztalja, hogy a hallgató már a harmadik évfolyamtól kezdve értéket teremt, és támogatni tudja a vállalkozás eredménymutatóit. A szakmai eredményesség pedig a foglalkoztatásban is látszik, a duális képzésben végzettek elhelyezkedési mutatói rendkívül jók.

A duális képzésekben már Magyarországon is hatalmas túljelentkezés van. A Pallasz Athéné Egyetemen a duális szakokra tízszeres a túljelentkezés. A statisztikák azt mutatják, hogy a duális felsőoktatásban részt vevő hallgatók sokkal jobban teljesítenek: több kreditpontos képzést vesznek fel, nagyobb hatékonysággal és jobb eredménnyel zárják tanulmányaikat. A jobb teljesítménynek köszönhetően már most látszik egy újabb fejlesztendő terület a hazai duális oktatásban, biztosítani kell a frissen végzetteknek, hogy mesterképzésben, magasabb szinten folytathassák duális tanulmányaikat.

Győrben is bővült a duális felsőfokú képzési kínálat idén ősszel: szeptembertől a járműmérnök képzés után a nappali tagozatos villamosmérnök BSc szak is bekerült az Audi és a Széchenyi Egyetem közös duális képzési portfóliójába. Knáb Erzsébet, az Audi Hungaria Motor Kft. személyügyekért felelős ügyvezető igazgatója elmondta: a vállalat és a Széchenyi István Egyetem több mint tíz éve stratégiai partnerek. Mindkét fél elkötelezett a hazai mérnökképzés fejlesztése mellett, a szakember-utánpótlás ugyanis része az Audi hosszú távú személyügyi stratégiájának. A szakember szerint az elméleti és gyakorlati oktatás ötvözésének kiváló formája a duális felsőfokú képzés. A fiatalok testközelből ismerhetik meg és sajátíthatják el a legmodernebb technológiákat, valamint a járműipar legújabb trendjeit, kihívásait.

Mintegy 130 pályázóból választották ki azt a tizenöt hallgatót, akik  szeptemberben megkezdték első szemeszterüket a Széchenyi István Egyetem duális képzéseiben. A 2015-ben indult járműmérnöki szakon immár két évfolyam hallgatói tanulnak, míg az újonnan életre hívott villamosmérnöki duális képzésben öt fiatal kezdi meg tanulmányait. Közülük két hallgató már szakmát szerzett az Audi Hungaria duális szakképzési rendszerében.

A duális képzés keretében a hallgatók oktatása váltakozva, két helyszínen folyik: a felsőoktatási intézményben megszerzett elméleti tudásukat az Audi Hungariánál valós projektekben, ipari környezetben ültethetik át azonnal a  gyakorlatba. A szoros, széleskörű együttműködés a győri egyetem és az Audi Hungaria képzési központja, valamint szakterületei között példaértékű.

A nemzetközi környezetben elsajátítható korszerű szakmai ismeretek, valamint a rendszeres teljesítményértékelés mellett a fiatalokat a vállalatnál tapasztalt mentor segíti tanulmányaik ideje alatt, illetve a teljes képzési időre vonatkozóan elvégzett munkájukért díjazás illeti őket.  Diplomájuk átvétele után a frissdiplomás szakembereket vonzó karrierlehetőségek várják az Audi Hungariánál.

 

Leave a Comment