Az elektromos kerékpár a jövő városi közlekedési eszköze?
Az USA-ban a biciklit általában nem tekintik praktikus közlekedési eszköznek” – jelentette ki Dave Hurst, a Pike Research cég vezető elemzője az e-biciklik piacának tanulmányozása után. Ugyanez igaz az elektromos kerékpárokra is, tette hozzá. Ennek ellenére egyre nő az e-bicikli híveinek száma azok körében, akik egyébként nem ülnének kerékpárra. Különösen igaz ez azokban a városokban, ahol vannak biciklisávok.
Deborah Fortier, a manhattani Upper West Side-on lakó 60 éves zongoratanár is egyike ezeknek az újonnan megtért hívőknek. Régebben hagyományos kétkerekűvel ment órákat adni, de mindig „fáradtan és izzadtan” érkezett tanítványaihoz. Mióta három éve e-biciklire váltott, egyik órájáról a másikra 15 per alatt oda ér és mindig frissen érkezik. Ma már az e-kerékpározás hittérítője, aki még több baby boomost akar rávenni arra, hogy cserélje autóját e-biciklire.
„Így több ember szánná rá magát arra, hogy kosarat tegyen a biciklijére, és úgy menjen el vásárolni” – mutatott rá Deborah. „Ettől egészen másképp, sokkal jobban éreznék magukat, és teljesen más megvilágításban látnák a várost is.”
Az Amerikai Egyesült Államokban folyamatosan nő az elektromos autók, például a Chevy Volt és a Nissan Leaf térhódítása. Ezek az autók, illetve a GE elektromos töltőállomása, a WattStation játszották a főszerepet a New York-i Nemzetközi Autókiállításon. A márciusi sikeres nyugati parti kalandozást követően a GE elektromos autótöltő-bemutató turnéja most a keleti parti állomására érkezett.
De hogyan vehetnek részt az autóval nem rendelkező városiak az elektromos közlekedésben?
Például úgy, hogy elektromos kerékpárra, vagy más néven e-biciklire pattannak – legalábbis a GE új online magazinja, a The Txchnologist szerint. http://www.txchnologist.com/volumes/electric-vehicles-3/taming-the-electric-bicycle-e-bikes-win-converts-in-the-u-s
„A könnyedség érzése”
Rengeteg fajta elektromos kerékpár van, de mindegyiknek van egy közös jellemzője: a robogókkal ellentétben ezek kizárólag pedál-meghajtásúak. A biciklire szerelt, minimum 250 watt (mintegy egyharmad lóerő) kimenő teljesítményű akkumulátor a hátsó kerékben elhelyezkedő motort látja el energiával.
A motor vagy a pedálozást segíti, vagy – egyes modelleknél – elegendő energiát biztosít a kerékpár mozgatásához anélkül, hogy a kerékpárosnak erőt kellene kifejtenie. A teljesítmény a kormányon elhelyezkedő egyszerű gázkarral szabályozható. A szövetségi törvények értelmében a jármű csak akkor minősül elektromos kerékpárnak, ha teljesítménye nem haladja meg az 1 000 wattot, illetve motormeghajtás esetén maximum 20 mérföld per óra sebességre képes.
„A biciklin ülve magával ragad a könnyedség érzése” – osztja meg velünk Bert Cebular, a manhattani NYCeWheels tulajdonosa és az amerikai e-bicikli piac pionírja, miközben átnavigált egy kerékpárt az Upper East Side-on található boltjának keskeny ajtaján. Cebular egyébként 2001 óta terjeszti az elektromos kerékpározás igéjét.
Úton az elfogadottság felé
Az e-bicikli eladások az Egyesült Államokban éves szinten 21%-os ütemben nőnek – jóllehet alacsony számról indultak -, és 2016-ra akár az évi 785 000 darabot is elérhetik a tiszta energia területén piackutatásokat végző Pike Research cég előrejelzése szerint.