Többek között a címben jelzett tanulság is értékes hozadéka volt az idei Startup Underground konferenciának és versenynek. A 2008 óta rendezett eseményre április 22-én a Corvinus Egyetem dunaparti épületének aulájában került sor több száz érdeklődő előtt. A szekcióüléseket a Fővám téri épület előadtermeiben tartották, az esemény házigazdájaként Görög Mihály az egyetem rektorhelyettese tartott megnyitóbeszédet.

Miskolczy Csaba a maga nemében úttörő vállalkozás főszervezője elégedett lehetett: a feltörekvő startup vállalkozások soha nem látott létszámban, 67-en jelentek meg a befektetőkért zajló „meggyőzési” versenyben. A nyolctagú zsűrinek nehéz dolga volt, mert az egyenként 6 perces prezentációk erőssége alapján sokkal több vállalkozás döntőbe juthatott volna, de közülük végül tíz maradt állva a konferencia napjára.
Újdonság volt a korábbi évekhez képest az is, hogy a meghívott külföldi előadókra és szakemberekre tekintettel ezúttal angol nyelvű előadásokat, sőt prezentációkat is lehetett hallani. Ez mindenképpen jobban kidomborította azt a tényt, mely a konferencián is elhangzott Korányi Lászlónak, a Nemzeti Innovációs Hivatal kül- és belkapcsolati elnökhelyettesének előadásában, hogy tudniillik a sikeres start up gondolkodás alapja a nemzetközi léptékben való gondolkodás képessége. Korányi emellett felhívta arra is a figyelmet, hogy már nem elég egy országnak a k+f-re költenie, hanem új lépésként be kell vezetni a technológiai inkubátorokat az azt igénylő kezdő vállalkozások számára. Magyarország a technológiai fejlettség dolgában jobban áll a kelet-középeurópai régiós versenytársaknál, de ezt tőkével kell tovább segíteni, és ebben lehet és kell keresni az állam szerepvállalásának lehetőségeit. Ám, ha egy vállalkozás már stabilan lábra tud állni, a következő lépés az, hogy önállóan is képes legyen források felkutatására, illetve a pályázatokon való sikeres elindulásra.
A nap legizgalmasabb pontja kétségkívül a veresenyben maradt startupok prezentációja volt, melyekhez azonban nem a konferenciára amúgy szintén meghívott Prezi.com programjait használták. A hol magyarul, hol angolul tartott pitch-ek mindegyike után jött a befektetőkből álló zsüri szóbeli értékelése, hol kétkedő, hol elégedett hangoknak teret adva. Ezalkalomból hangzott el, hogy egy jó prezentációra érdemes áldozni időt, energiát és technikát is, de persze elengedhetetlen a bemutató személy habitusa is, mivel a befektetők előszeretettel helyezik tőkéjüket és bizalmukat az emberileg is lenyűgöző ötletekbe.
A verseny nyertese a Juhász Márton András profi módon előadott NeoRobot projektje lett, amely három egészségügyi fejlesztést egyesít magában. A második helyen Geréb János és Geréb Gábor által kifejlesztett hangszennyezettséget mérő Resono végzett. A dobogóra felkerült még a Brickflow nevű platform, mely a közösségi együttgondolkodás eszköze lehet a későbbiekben. A közönségdíjas projekt a gyermekbiciklire szerelhető Minibrake készülék lett, melynek segítségével távirányítással hozhat működésbe egy vészféket a balasettől tartó szülő.
Ezután Záboji Péter angol nyelvű előadása következett. A modern gazdaságtan történelmének áttekintése végén a közelmúlt legátfogóbb változásának a 15-20 éve kezdődött New Economyt tartotta. A „From brick to click” című előadásában kiemelte, hogy az alapvető építőkövei egy modern vállalkozásnak egyszerűek: egy mobiltelefonszám, egy e-mailcím, és egy „garázs”. Ami ezt működésbe hozhatja és sikereit tartósíthatja az az, ha a vállakozó egyre több skillt tud magában egyesíteni. Az előttük felvetődő alapvető kérdések: Hogyan lehet új piacot nyitni? Hogyan lehet kitágítani szellemi határainkat? Azt sem szabad elfelejteni, hogy egy valaha sikeres cég, mely gazellaként száguldott, nem haladhat a végtelenségig ugyanazzal a szakembergárdával. Szemléletes volt Záboji azon felvetése, hogy Steve Jobs utolsó tíz éve már csupán a cégkormányzással telt el, nem az érdemi munkával.
Hasonlóan könnyed, de elgondolkodtató volt André Haddad, a RelayRides és a prezi.com egyik alapemberének előadása. Ebben elmondta, hogyan tudnak a térségünkből érkező startupok becsatlakozni a nemzetközi piaci áramlásba. Példának hozta fel a Skype sikertörténetét, melyet három észt fejlesztő indított el a Kazaa-projekttel, és jutott el 10 éven belül a világsikerre. Sikerük egyik titka, hogy baráti kapcsolataikat felhasználva építették ki hálózatukat.
A New Economy más vetületeit ismeretető Nagy Péter (Colabs) arra hívta fel a figyelmet, hogy az ún. enterpreneurship ma már nem csupán befektetőket jelent, hanem olyan embereket, akik adott esetben egy-egy kezdő projektet ötleteikkel, tapasztalataikkal is hozzásegítik a közös sikerhez.
A Prezi.com-tól megszokott hangulatban zajlott a következő kerekasztal-beszélgetés. Ennek moderátora Záboji Péter volt, résztvevői pedig a prezi társalapítója, Árvai Péter és a cég két munkatársa, Christian Jepsen és André Haddad voltak. Kiemelték, az alapítókat jellemző baráti kapcsolat fontos üzenettel bír: a személyi háló sokszor igen hatékony előrelépést jelenthet egy projekt sikeres előrevitelében. Az sem elhanyagolható tény, hogy az immár 22 millió felhasználót számláló és 1,3 millió dollár bevételt számláló vállalkozás története során mindig pozitív szaldóval dicsekedhetett, és ennek köszönhetően nyitottan fordulnak a profiljukba vágó kezdő vállalkozások felé, hogy azok befeketetőivé váljanak.
Szabó Dávid a Microsoft képviseletében a szoftverpiac világáról szólva azt mondta, az informatikában minden folyton változóban van, emiatt az üzletemberek sem pihenhetnek babérjaikon sosem. Ma a stabilan működő óriásvállalatok jellemzően szolgáltatásokat nyújtanak, nem materiális termékeket. Akármibe kezd is azonban egy start up vállalkozás, a lényeg, hogy az ötletgazda eléggé „őrült” legyen ahhoz, hogy felhívja ezzel a befektetők figyelmét magára és cégére. A záró előadást tartó Benkő Vilmos igazi amerikai stílusú, lelkesítő félórát varázsolt a terembe. Megerősítette, hogy a mai világban folyton új ismereteket kell elsajátítani, folyton adaptálódni kell, hogy a vállalkozásunkat ne sodorja el a változás szele.
Forrás: Innoportal.hu
Szerző: Matykó Károly