Az 1899 Netflix-sorozat és a mögötte lévő műszaki tudomány

1899

Sokan azt gondolják, hogy a virtuális gyártástechnológia a „fix it in post” forgatókönyvet teljesen kifordította önmagából. A nyolc epizódból álló, többnyelven is streamelhető pl.: élő kaszinó, „1899” rejtélyes sorozat készítői azonban úgy gondolták, hogy a virtuális gyártást megköveteli a történet, valamint nagy figyelmet fordítottak a díszlet korhű és részletes megtervezésére. A LED-fal és CGI kombinációja a színészeknek is valósághű játszási teret kínált.

A showrunnerek, Jantje Friese és Baran bo Odar „gyakorlott filmeseknek” tartják magukat, de amint a Deadline-nak elmondták, a COVID világjárvány időzítése és az azt követő utazási korlátozások azt jelentették, hogy az általuk tervezett európai forgatások lekerültek az asztalról.

Szerencsére a „Dark” készítői megállapodást kötöttek a Netflix-szel, ami azt eredményezte, hogy a szükséges erőforrásokat egy olyan produkciós stúdió létrehozására fordíthatták, amelyet egyedileg építettek ambiciózus, tengeri projektjükhöz.

A különleges effektek révén bejárhatjuk a világot

Friese és bo Odar’s Dark Ways produkciós cége az ARRI Solutions Grouphoz fordult a Dark Bay virtuális gyártási színpad létrehozása érdekében, hogy álmaikat a németországi Studio Babelsbergben valósítsák meg. Az ARRI csapata 55 méter hosszú és hét méter magas, 270°-ban ívelt LED-fallal, valamint 70 ARRI SkyPanel-lel szerelte fel a stúdiót, amelyek megvilágítják a forgatási teret. Ez a módszer azt jelenti, hogy a CGI-t valós időben – például látogatást tehetünk az élő kaszinóban, úgy, hogy ki sem mozdulunk otthonról – vetítő hátterek előtt készítenek felvételeket, ahelyett, hogy a zöld képernyő előtt cselekednének, és később animálnák az effektusokat.

„Mindenki a falon lévő tartalomra koncentrál, és azt gondolja, hogy ez egy virtuális produkció, de nem az” – magyarázta Klausing. „A megoldás az előtér és a színészek kompozíciójáról szól, és valósághű környezetet biztosít nekik a játékhoz. Ezeket szeretnénk rögzíteni, nem a hátteret.”

Spoilermentesen elmondhatjuk, hogy a rejtélyes és misztikus – akárcsak az élő kaszinó sejtelmes világa – sorozat alaptörténete, hogy az 1899 változatos hátterű bevándorlók csoportját követi, akik Európából New Yorkba utaznak új lehetőségeket keresve. Az új évszázad fordulóján játszódó utasok optimistán tekintettek a jövővel kapcsolatban, mígnem egy újabb, a nyílt tengeren sodródó hajóval találkoznak. A különleges utazás az ígéret földjére elképesztő méretű rémálommá válik. A néző rájön, hogy minden utasnak van titka és menekülnek valami elől. A hajó szimbolizálja a menekülési útvonalat, egy kaput a régi és új „élet” között. Az utolsó részben természetesen minden kiderül, azonban a hajó, mint eszköz kulcsfontosságú.

Mindezek mellett nemzetközi műsor, amely Európa nyelvi sokszínűségét kívánja bemutatni. A filmben több európai nyelvet beszélnek, a lengyeltől franciáig, spanyolig és németig, ugyanakkor a sorozatban minden írás angolul látható, ezzel is utalva arra, hogy széles körű produkciónak szánták.

Fókuszban a LED-fal

A showrunnerek ötletes, de praktikus megoldást dolgoztak ki: forgó LED-falat és új különleges felvételi technikát.

A speciális forgószínpad egyedülálló előnye, hogy egyetlen forgatási napon belül több fizikai és digitális díszlet is lehet a színpadon, és szükség szerint elforgatható, hogy több szögből és lefedettségből készítsen felvételt az operatőr.

Maguk a LED-falak hagyományosan nem kétdimenziósak. A helyszínen rögzített tartalmat az Unreal Engine beszkennelte, és „3D-s modellekké alakította át, így valóban végig járhatjuk őket. Ha a kamerát a fal felé tolom, velünk együtt mozog a táj” – jegyezte meg Bo Odar a Deadline interjújában. „Arról van szó, hogy 3D-s világokat hoz létre a kamerában, amelyek együtt mozoghatnak és változhatnak.” De ahhoz, hogy ez megtörténjen mindent előre el kell dönteni, megalkotni, illetve megépíteni, hogy készen álljon a kamerás felvételre.”

Célszerű rétegekben gondolkodni, és abban, hogy ezeket hogyan kombinálhatja a rendező. Általában az előtérben a színész áll, majd a háttérben az, ami a LED-es képernyőn van. De a közepe, a közöttük lévő dolog valójában ez adja össze ezt a két réteget, és ez a legfontosabb része az egész folyamatnak.


Leave a Comment