Aranybánya lehet az okos autók informatikai biztonsága

connected car

Előrejelzések szerint 2018-ra az Európában értékesített új gépjárművek mintegy 90 százaléka csatlakozik majd az internethez. Az IT-biztonsági cégeknek és az autógyártóknak is egyre intenzívebben kell majd foglalkozniuk a gépjárművek informatikai rendszereinek biztonságával, az ilyen szolgáltatások piaca néhány éven belül több milliárd dollárra nőhet – vélik a Hunguard Kft. szakértői. 

A teljes autópiacon az úgynevezett connected cars, vagyis az internethez csatlakozó járművek aránya jelenleg 5-7 százalék közül mozog. Folyamatosan emelkednek azonban az olyan, internetkapcsolatot igénylő kényelmi funkciók iránti gyártói és felhasználói igények, mint a központi autómenedzsment szolgáltatások, az online térképhasználat vagy médiaelérés. Mindez hatalmas piacot nyithat a független IT-biztonsági megoldásokat fejlesztő, és biztonsági rendszereket auditáló vállalkozások számára.

Előrejelzések szerint 2018-ra az újonnan értékesített gépjárművek mintegy 90 százaléka valamilyen interfészen keresztül csatlakozni fog a világhálóhoz.

Az informatikai megoldások egyre nagyobb szerepet kapnak az autók működésében. Ma még viszonylag kevesen gondolunk arra, hogy az új autók többségének szinte összes funkcióját és rendszerét központi számítógép vezérli – mondja a Hunguard Kft. szakmai igazgatója. Lengyel Csaba szerint ennek a számítógépnek és a rajta futó programoknak a meghibásodása vagy feltörése az autó működésképtelenségét eredményezheti, rosszabb esetben akár balesetekhez is vezethet. A hagyományos informatikai rendszerekkel ellentétben itt minden hiba vagy támadás közvetlenül emberéleteket is veszélyeztethet.

A járművek rendszereit vezérlő szoftverek biztonsága így kiemelt jelentőségű, különösen a járművek irányításába aktívan beavatkozó a vezetéstámogató rendszerek – például a menetstabilizátor vagy sávelhagyás figyelő megoldások – terjedésével.

Habár az autógyártók eddig is igyekeztek odafigyelni ezeknek a rendszereknek a biztonságára, tavaly akadt olyan márka, amelynek IT-biztonsági kockázatok miatt közel 1,4 millió gépjárművet kellett visszahívnia a biztonsági rések lezárására – hívta fel a figyelmet Lengyel.

Ahol van internetes kapcsolat, ott mindig akadhatnak sérülékeny végpontok.

A Hunguard Kft. igazgatója szerint ma már a gépjárműlopások és -feltörések jelentős része is elektronikus módon történik. Már nem igényel milliós befektetést egy olyan eszköz beszerzése, amellyel feltörhetővé válnak a járművek és egyéb internetes eléréssel bíró eszközök. Jellemzően már száz dollár alatt kaphatók olyan berendezések és programok, amelyekkel akár egy mobiltelefonon keresztül is teljesen irányításuk alá vonhatnak egy személyautót.

Általános tapasztalat, hogy a hackerek az IT-biztonság területén sokkal képzettebbek és felkészültebbek, mint a fejlesztők maguk. Ennek oka, hogy a fejlesztőkkel ellentétben ők kizárólagosan a biztonsági megoldásokra és azok esetleges hiányosságaira koncentrálnak – véli a szakértő.

Leave a Comment