A világ legnagyobb kétéltű repülőgépe készült el Kínában

AG600 hidroplán -- Kína (fotó: allthingsaero.com)

Kína elkészítette a világ legnagyobb kétéltű repülőgépét, amelyet elsősorban erdőtüzek oltásához és tengeri mentéshez kívánnak majd használni.

Az új, gigászi hidroplán, az AG600-as sorozatgyártását már évekkel korábbra tervezték, de első példánya csak szombaton gördült le a gyártósorról a dél-kínai Kuangtung tartomány tengerparti városában, Csuhajban. Az eseményt a repülési szakemberek mérföldkőnek tekintik az ország repülőgépiparában.

Az AG600-as (amelyet korábban JL 600-asként is emlegettek) maximális felszálló tömege 53,5 tonna, maximális utazósebessége ötszáz kilométer óránként, 12 órán át tartható folyamatosan használatban.

A 37 méter hosszú amfíbia 38,8 méteres szárnyfesztávolsággal paramétereit tekintve, nemzetközi összehasonlításban, bőven csúcstartó, leginkább egy Boeing 737-eshez hasonlítható.

A hagyományos repülőgépekhez hasonló szárazföldi bevetéseken túl képes olyan vízterületekről felszállni és olyanokra leszállni, amelyek legalább 1500 méter hosszúak, kétszáz méter szélesek és 2,5 méter mélyek.

A szakemberek dicsérik kiváló manőverező képességét, viszonylag nagy kutatási hatókörét és megjegyzik: távoli tengeri területekről akár ötven ember egyidejű mentésére, szállítására képes.

Az elsősorban vészhelyzetekre konstruált légi jármű tizenkét tonna vizet tud befogadni húsz másodperc alatt és akár 370 tonna víz szállítására képes teli üzemanyagtartállyal.

Az AG600-as olyan, mint egy hajó, amelyik repülni is tud – állapította meg Huang Ling-caj, a repülőgép vezető tervezője a Hszinhua hírügynökségnek.

Az AG600-as hét év kutatómunkájának az eredménye; 70 repülőgépalkatrész-gyártó, több kutatócsoport és 20 tartomány, illetve város több mint 150 intézete dolgozott rajta. A fejlesztéséhez és gyártásához szükséges engedélyeket 2009-ben adták meg.

A hidroplánt elsősorban a hazai piacra szánják, eddig 17 darabra mutatkozott érdeklődés.

Leave a Comment