Rendkívül rövid idő alatt, a forgalom megzavarása nélkül végezhető el a jövőben a közúthálózaton tervezett beruházásokhoz szükséges adatok gyűjtése a mobil térképező rendszerek alkalmazásával.
A korszerű térinformatikai eszközparkkal felszerelt szakemberek egyszerre takaríthatnak meg időt és költséget a tervező és kivitelező vállalatoknak – hívta fel a figyelmet Csörgits Péter, a Geodézia Zrt. főmérnöke a Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság által július 2-4. között megrendezett 30. Vándorgyűlésen megtartott előadásában. A Szolnokon megtartott szakmai rendezvény legfontosabb célja a potenciális felhasználók számára testközelből bemutatni, hogy a térinformatikai módszerek alkalmazásával miként tehetők gyorsabbá, hatékonyabbá és olcsóbbá a tervezési, mérési és ellenőrzési feladatok a közszolgáltatások területén és a különböző gazdasági szektorokban.
Elsősorban az autópályák, gyorsforgalmi utak és főutak geometriai vizsgálata, valamint a veszélyes, forgalmas csomópontok biztonságos felmérése kapcsán kínálnak új megoldást a feladatok elvégzésére a legkorszerűbb térinformatikai megoldásokat egyesítő mobil térképező rendszerek. Emellett az eszközök újfajta segítséget nyújtanak a közvetlenül nem, vagy nehezen mérhető geometriai adatok meghatározásához is, mint például a közúti alagutak pontos űrszelvényének megállapítása, vagy közúti felüljárók szerkezeti elemeinek részletes térbeli feltérképezése.
A mobil térképező rendszerek legnagyobb előnye, hogy alkalmazásuk révén a közúthálózaton tervezett beruházásokhoz szükséges adatok gyűjtése a korábbinál sokkal rövidebb idő alatt, ráadásul a forgalom megzavarása nélkül válik lehetségessé – mondta a Geodézia Zrt. főmérnöke.
A rendszer alapja minden esetben egy olyan gépjármű, amely a rá szerelt digitális kameráknak, lézerszkennereknek, valamint szektor-, vagy körszkennereknek köszönhetően rendkívül rövid idő alatt óriási adatmennyiség gyűjtésére képes. A rendszer működését pedig a műholdas helymeghatározó, az úgynevezett tehetetlenségi helyzet-meghatározó, valamint a nagy kapacitású vezérlő- és tároló rendszerek teszik teljessé.
A korszerű térinformatikai eszközpark használatára jó példa a Közép-Európa leghosszabb közúti alagútjai között számon tartott, Ausztriát Szlovéniával összekötő Karavankák alagút háromdimenziós térképének elkészítése. A legkorszerűbb térinformatikai eszközök alkalmazásával elkészített térkép – szelvényekre bontva – az alagút teljes, nyolc kilométeres hosszában pontosan rögzíti annak keresztmetszetét. Ez az alagút üzemeltetőjének segít annak megállapításában, hogy pontosan milyen határig adhat áthajtási engedélyt a túlméretes közúti szerelvényeknek. Így a korábbinál biztonságosabban tervezhető meg a túlméretes közúti szállítmányok útja.
A technológia sikeresen bizonyított a közelmúltban autópályák oldalesés vizsgálata, valamint autópálya-felújítások előkészítése során is. Emellett szakembereink a technológiát sikeresen alkalmazták külföldi autóversenypályák digitális feltérképezésénél, számítógépes szimulátorok készítéséhez – fejtette ki Csörgits a Vándorgyűlésen.
A térinformatika, avagy Geographic Information System (GIS) más területeken is hatékonyabbá teheti a tervezési, a mérési, vagy éppen az ellenőrzési feladatok elvégzését. Így például a GIS alkalmazások egyszerre segíthetik az ár- és belvízvédelem területén az aktuális vízállási helyzet nyomon követését és az esetleges kritikus védekezési pontok feltárását, vagy például a tömegközlekedésben az egyes járatok és megállóhelyek sűrűségének optimalizálását. Az állami ellenőrző szervek a térinformatika segítségével követhetik leghatékonyabban nyomon azt is, hogy a mezőgazdaságban az egyes parcellákon milyen művelést alkalmaznak, az erdőterületek hogyan változnak, illetve tárhatják fel az esetleges környezetszennyezéseket.