A jövő mérnökeinek üzenete a hazai járműipar fővárosából

Hetedik alkalommal rendezték meg Győrben az áprilisról májusra váltó hosszú hétvégén az Alternatív Hajtású Járművek Versenyét, vagy közismertebb nevén a Széchenyi Futam®-ot. Az alternatív mobilitás témakörében Európa legjelentősebb versenyének számító többnapos rendezvényre 250 mérnökhallgató érkezett hazánkból és határokon túlról.

 

Amíg május első napján sokan a pihenést, a kikapcsolódást választották, netán a kétségkívül látványos, fővárosi, ám korántsem alternatív versenyautós parádéra figyeltek, a kisalföldi megyeszékhely belvárosában sűrített levegővel, napenergiával, elektromos árammal hajtott járművek szereztek nem kevésbé látványos, ugyanakkor „természetes”, környezetbarát élményt az érdeklődőknek. Az évek során jelentős fejlődést felmutató, nagykorúvá érett Széchenyi Futam® egyik – talán legfontosabb – célja a kezdetek óta változatlanul a szemléletformálás. Vegyük észre, hogy van alternatívája a zajos, büdös, környezetromboló pöfögésnek, amelyhez úgy hozzászoktunk, hogy szinte el sem tudnánk képzelni nélküle az életünket. Jól példázza ezt az egyik elektromos motorkerékpár sajátos megoldása: a csapat digitális motorhangot épített a járműbe, amely az élményfaktor mellett nyilvánvaló közlekedésbiztonsági funkcióval is bír.

Nem kell különösebben járatosnak lennünk a járműipar világában, hogy észrevegyük, amint egyre több autógyár kezd bele alternatív hajtású erőforrások fejlesztésébe. Sőt, egymást érik a prototípusok és szériajárművek bemutatói, s ez a trend a jelek szerint csak erősödni fog a nem is olyan távoli jövőben. Az a tény, hogy a Futam szakkommentátora egy piaci forgalomban elérhető, teljesen elektromos személyautóval érkezett a helyszínre Budapestről, arra utal, hogy egyre inkább jelen időben kell beszélnünk a témáról.

A VII. Széchenyi Futam® egyik érdekes színfoltjaként szinte házi versenyt vívtak egymással hazánk műszaki képzést nyújtó felsőoktatási intézményei. Nem maradhattak otthon, hiszen aki számít, itt van, rajthoz áll – nem csupán a presztízs miatt, hanem a figyelő tekintetek okán is. Autógyárak, járműipari fejlesztő vállalatok tucatjával keresik ugyanis a jól képzett, kreatív mérnököket, akik látják, érzik a jövő haladási irányait, s képesek meg is valósítani világot formáló álmaikat.

Magyarország ráadásul egyre fontosabb tényezővé kezd válni a nemzetközi járműipari porondon, s nem túlzás azt állítani, hogy Győr a hazai járműipar fővárosa. Nemzetgazdasági szempontból fontos kitörési pontot, történelmi esélyt jelenthet, hogy pár éven belül az alternatív mobilitás világának egyik meghatározó központjává váljunk. A világ vezető autógyártói, energiaszolgáltatói, kutatás-fejlesztés, innováció, tehetséges fiatalok – csak össze kell illeszteni a mozaik elemeit. Ezt a célt szolgálja a Széchenyi Futam főszervezője, Petis László által kidolgozott EJHA-Alternative Mobility stratégia, amelynek elnevezésében az Energia, Jövő, Hallgatók, Alternatív hajtás négyese jelenik meg. A verseny tehát immár túlmutat önmagán, közös jövőnk tudatos formálása kerül a fókuszba. A stratégia sikeres megvalósításához szükség van az energetikai vállalatok, a magyar GDP 20 százalékát adó járműipari szektor, az egyetemek és a döntéshozók összefogására – komoly kihívás, ám nem lehetetlen küldetés.

 

Forrás: Innoportal.hu

Leave a Comment