80edays: a magyar Modulo az első elektromos busz, amely átszelte Észak-Amerikát

Evopro Modulo New York Times Square 80edays -- elektromos busz -- elektromobilitás (fotó: 80edays)

Véget ért a száz százalékban elektromos hajtású járművek számára szervezett, a 80 (vagy kevesebb) napig tartó 80edays – 2016 Elduro túra észak-amerikai szakasza. Július közepéig mind a tizenegy nemzetközi csapat megérkezett Los Angelesbe. Az elektromos autók már továbbrepültek az Egyesült Államokból a kínai Guanghzhouba, ahonnan az ázsiai szakasz indul. 

A sofőrök és járművek a Los Angeles-i megérkezéssel sikeresen teljesítették a verseny észak-amerikai szakaszát. A nemzetközi repülőtérről (LAX) az elektromos autókat teherszállító repülőgép szállítja tovább, hogy folytatni tudják a megmérettetést. A járművek szállítását a China Southern Airlines biztosította. A légitársaság mindig a legújabb technológia megoldásokat keresi a környezetbarát repülési feltételek javítása érdekében, amely azonos az 80edays túra szervezőinek törekvéseivel. A résztvevők az általuk tervezett időben folytathatják útjukat. A légi teherszállítás ökológiai lábnyomának csökkentéseként az 80edays együttműködik a myclimate Alapítvánnyal egy a károsanyag-kibocsátást ellensúlyozó újraerdősítési projektben.

Észak-Amerikában a kulcsesemény a kaliforniai Fremontban működő Tesla gyár látogatása volt július 5-én. A résztvevők és járművek fotózása után az autógyártó körbevezetette az 80edays csapatait bemutatva a termelést a Tesla üzemegységében, amelyet egy rövid fogadás követett.

Rafael de Mestre, a spanyol csapat vezetőjének és egyben a túra kitalálójának nyilatkozata szerint a Tesla gyár látogatása nagyon szimbolikus jelentőségű, egyben jól szemléltetette, hogy az elektromos autósok vagy a Tesla-rajongók milyen sok nyitott gondolkodású embert tudnak összehozni világszerte egy olyan küldetés érdekében, amelynek célja, hogy a világ egy jobb hely legyen.

Az 80edays a fenntartható fejlődést és a környezetbarát közlekedést népszerűsíti, ennek jelképeként az érintett országokban a résztvevők egy-egy fát ültetnek az útjuk során. Kanadában Halifaxben, míg az Egyesült Államokban San Diegóban ültettek fákat a versenyzők. Ezek a helyszínek a szervezők tervei szerint ellenőrző pontok lesznek a 2020-ban megrendezésre kerülő ZERO elnevezésű túra során.

Észak-Amerika igazi kihívás jelentett a versenyzőknek, a tizenegy csapat eddig összesen mintegy százezer kilométert tettek meg a versenyen. A csapatok különböző útvonalakon teljesítették a távot előre meghatározott ellenőrző pontokat érintve: New York, San Francisco és Los Angeles. Naponta átlagosan ötszáz kilométert tettek meg, sokszor szélsőséges időjárási körülmények között, mint heves esőzés, erős szél, sivatagi hőség. Colorado államban az olasz és a német hármas számú csapat útját több tornádó is nehezítette, de az 80edays követeit az időjárási viszontagságok sem akadályozták meg abban, hogy időben az ellenőrző pontokra vagy a nyugati parton szervezett eseményekre megérkezzenek.

Az amerikai szakaszon az európai piacra szánt Tesla modellekkel utazó csapatok nem tudták használni a gyár által telepített Super Charger töltőállomásokat. Az eltérő szabványok miatt a kínai autó egyéb töltőkről sem jutott energiához, csak campingek és hotelek nagyobb teljesítményű áramforrásait használva tudott továbbhaladni. Az út során saját rekordot is jelentett a Denza sofőrje, egy feltöltéssel 458 kilométert tett meg.

A leginkább környezetbarát közösségi közlekedési eszköz, a magyar fejlesztésű Modulo elektromos busz is debütált a nagyszínpadon. A buszt az innovatív megoldások és a kiváló utazási tapasztalatok tették népszerűvé az elektromoblitás-rajongók szemében. Az üvegszál-kompozit anyagú, moduláris felépítésű, elektromos busz többek figyelmét felkeltette a 2016-os túrán elért rekordjával. Miután márciusban az első ilyen járműként teljesítette Budapest-Párizs távot, hogy átvegyen egy nemzetközi díjat, a Modulo az első és egyetlen elektromos busz, amely átszelte Észak-Amerikát. A hajós szállítás késése miatt a magyar csapat három nappal később, június 25-én tudott elindulni a kanadai Halifaxból. Ennek ellenére sikerült részt venni július 5-én San Franciscoban a tervezett eseményeken a többiekkel együtt. A megbízható konstrukciónak köszönhetően és egy fejlesztés révén, amely által autós töltőállomásokról is tölthető a jármű, az Észak-Amerikán keresztül megtett több mint hétezer kilométeres út bizonyítéka annak, hogy az elektromobilitás már széles utazóközönség számára is elérhető a tömegközlekedésben.

Az 80edays 2016 Elduro túra a harmadik szakaszához érkezett. Az ázsiai rész vélhetően új kihívásokat hoz majd. Az észak-amerikai útvonal sikeres teljesítése után a résztvevők, a szervezők és a rajongók is biztosak az elektromos járművek teljesítőképességében.

Leave a Comment