Vezetési stílusra szabott biztosítások jöhetnek

K&H telematika -- autó -- vezetés (fotó: LA Comm)

Rövid távon az autók üzemanyag-fogyasztása például 5-13 százalékkal csökkenthető, hosszabb távon pedig a közlekedési morál javulásához és a személyre szabott autóbiztosítási díjakhoz vezethet a K&H Biztosító által elindított telematika projekt, amely kulcsszerepet kap a balesetek megelőzésében is.

Többek között a balesetek számának csökkentése, az üzemanyag-fogyasztás mérséklése és a közlekedési morál javítása a célja a K&H Biztosító új telematikai projektjének, amelyet technológiai partnerükkel, a T-Systems Magyarországgal közösen mutattak be egy Budapesten.

A projektben okos eszközök segítségével gyűjtenek adatokat az autósok vezetési stílusáról, az esetleges balesetveszélyes vezetési szokásaikról, az autó műszaki állapotáról és az átlagos fogyasztásról. Az adatokból nyert információk alapján a biztosítások személyre szabottabbak, és olcsóbbak lehetnek.

A technológia segítségével jelentősen javíthatók a baleseti statisztikák. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint világszerte ötvenmillióan sérülnek meg és 1,3 millióan halnak meg közlekedési balesetben, a balesetek 93 százaléka pedig emberi hibára vezethető vissza. A magyarországi baleseti statisztikák szerint pedig a balesetek 63 százalékát személygépkocsik okozzák. A balesetek harminc százalékáért a gyorshajtás a felelős, öt százalékban pedig az előzések. A telematikai eszköz képest többek között arra, hogy a gyorshajtás esetén figyelmeztesse a sofőrt, ezáltal mérsékli a baleseti kockázatot.

Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese, és a társaság nem-életbiztosítási vezetője elmondta: a projekt keretében a dolgok internete (Internet of Things, IoT), vagyis az egymással összekapcsolt és egymással kommunikáló gépek hálózata áll a közlekedésbiztonság és a biztosítási szektor szolgálatában.

Világszerte az IoT-megoldások közül a gépjárműszektorban következett be komolyabb fejlődés az utóbbi időszakban, a telematikai megoldásokat pedig leginkább Olaszországban és az Egyesült Államokban használják a biztosítók. Az Egyesült Államokban a gépjármű-biztosítások díjának csökkentésére használják, különösen a fiatal sofőrök esetén, míg Olaszországban az autólopások visszaszorításában játszik főszerepet a technológia. Általános cél mindenütt a közlekedési morál javítása, a balesetmegelőzés és az üzemanyag-fogyasztás mérséklése.

A K&H arra a kulcskérdésre szeretne választ kapni, hogy a vezetési stílus vagy a megtett út játszik-e nagyobb szerepet a káresemények számában és súlyosságában.

„A közlekedés, azon belül a sofőrök magatartásának monitorozásában mindenki érdekelt. Jelenleg ugyanis 1,5 milliárd jármű van világszerte, öt éven belül pedig több mint kétmilliárdra nőhet a számuk, ami egyben azt is jelenti, hogy óránként több mint ötmilliárd literre tehető az üzemanyag-fogyasztás. Ebből a szempontból is hasznos a telematika, ugyanis a segítségével az üzemanyag-fogyasztás például 5-13 százalékkal lejjebb szorítható, ami pénzben is jól kifejezhető összeget jelenthet” – emelte ki Kaszab.

Rakovszky Balázs, a T-Systems Magyarország pénzintézeti üzletágának vezetője elmondta: „transzformációs partnerként arra törekszünk, hogy a technológiát lefordítsuk a mindennapok nyelvére, és konkrét megoldások mentén mutassuk meg, hogyan tudják a biztosítótársaságok is ügyfeleik szolgálatába állítani az infokommunikáció legújabb vívmányait. Erre jó példa az IoT-ra alapuló telematika rendszer, amely könnyen kezelhető, számos funkciót magában foglaló megoldás, új szintre emeli a vezetés élményét is.”

Az autóba telepíthető telematikai eszköz SIM-kártyán keresztül adatokat továbbít egy felhőalapú adatbázisba, hogy a biztosító elemezni tudja azokat. Azonban az autósok is követni tudják a saját adataikat egy mobilalkalmazáson vagy webes felületen keresztül.

A K&H Biztosító a telematika projektet teszt időszakként indítja, amibe először 200, utána pedig 800 autóst von be.

Hosszabb távon a cél az, hogy a technológiai lehetőségeket kihasználják és az adatgyűjtéssel személyre szabott casco díjak jelenhessenek meg a piacon. „Egy esetleges balesetben is kulcsszerepe van a rendszernek, leegyszerűsítve maga az autó hívja a mentőt szükség esetén. Az eszköz ugyanis automatikusan riaszt baleset esetén, aminek alapján a biztosító partnere baleseti hívásszolgáltatást nyújt és szükség esetén a sürgősségi mentésirányításban is közreműködik– fejtette ki Kaszab.

A K&H biztosítója szerint a motorizáció fejlődésével párhuzamosan a technológiai eszközök egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak többek között a biztosítási szektorban is, azok a piaci szereplők, akik nem lépnek időben, komoly versenyhátrányba kerülhetnek. A telematika segítségével a balesetek számának csökkentése a casco biztosítások díjának mérséklődését hozhatja magával. Sokkal szorosabb kapcsolat lesz az autós és biztosítója között: a sofőr visszajelzést kap a vezetői magatartásról, például az esetleges gyorshajtásról, az üzemanyag-fogyasztásról, emellett valós idejű gépjármű-diagnosztika is biztosított a 24 órás gépjármű-felügyelet mellett. Kaszab azt is elmondta, hogy az új technológiák a jövőben a kártérítés mellett plusz szolgáltatások nyújtásának irányába vihetik a biztosítási piacot.

Leave a Comment