A közösségi média műfaji jellegzetessége, hogy emberek milliói igyekszenek minél többeket meghívni barátként a közösségi oldalukra. Ha a Marson már felfedezték volna a fejlett civilizáció nyomát, valószínűleg oda is küldenénk meghívókat…
De ha a „barát” szó elé odabiggyesztjük a „közeli” jelzőt, varázsütésre megváltozik az emberek attitűdje.
Az Ipsos 24 országban, online panelen végzett nemzetközi Global @dvisor kutatása arról tanúskodik, hogy az összes megkérdezett közül csak minden negyedik véli úgy, hogy annál jobb, minél több barátja van az embernek. Sokkal többen vannak (a kutatásban résztvevők 75 százaléka), akik szerint ennél fontosabb, hogy csak néhány, de közeli barátja legyen.
Ebben a kérdésben érdekes véleménykülönbség figyelhető meg az egyes országok között: a vizsgálatba bevont 16-64 évesek a legnagyobb mértékben (a megkérdezettek 91 százaléka) Argentínában vélik úgy, hogy fontosabb a szűkebb baráti kör, mint a kiterjedt kapcsolatrendszer. A másik véglet Indonézia, ahol csak 31 százaléka tartja jobbnak a kevés közeli barátot és az itt megkérdezettek 69 százaléka széles baráti kapcsolati háló építését részesíti előnyben.
Magyarország e tekintetben valahol a mezőny közepén található, a maga 84 -16-os arányával: mi 84 százalékos arányban valljuk, hogy fontosabbak a közeli barátok, mint a széleskörű, de lazább kapcsolati háló.
A kutatás figyelemre méltó megállapítása az is, hogy a vizsgált kérdéssel kapcsolatos vélemények megoszlásában nem mutatkozik jelentős eltérés a különböző gazdasági, geopolitikai országcsoportok között, annak ellenére, hogy az egyes országokban mért eredmények tekintetében elég nagy a mozgás. Ez arra enged következtetni, hogy a barátság megítélésében az országspecifikus kultúra, a társadalmi szokások meghatározó szerepet játszanak – sokkal inkább, mint a földrajzi hovatartozás.
Forrás: Ipsos