Bemutatkozott a magyar elektromos repülőgép

eFusion bemutato (fotó: CafePR/eFusion/Siemens)

A nemzetközi sikerek után Magyarországon is bemutatták az eFusion elektromos repülőgépet. A jármű magyar fejlesztés: a hajtásról a Siemens Zrt. kutatás-fejlesztési csapata és a németországi anyavállalat által közösen fejlesztett rendszer gondoskodik, a repülőgéptestet pedig a Magnus Aircraft Zrt. tervezte és gyártotta.

Az eFusion 2016 áprilisában szállt föl először a kecskemét-matkópusztai repülőtérről, a szakma nemzetközi képviselői pedig április 20-án, az AERO 2016 nemzetközi repülős szakmai kiállításon ismerhették meg. Az oktató és alap műrepülésre, valamint vészhelyzeti képzésre egyaránt alkalmas gép üzemeltetése olcsóbb és még inkább környezetbarát alternatívát jelent majd a nagy fogyasztású, hagyományos belső égésű motorral rendelkező repülőgépekhez képest.

„A Siemens számára a környezetbarát, energiahatékony repülés kiemelkedő fontosságú, hiszen célunk, hogy szerepet játsszunk a jövő elektromos repülőinek és hibrid hajtásrendszerrel szerelt utasszállítóinak létrehozásában. A jövőbeli fejlesztések iránya a kisebb gépektől az egyre nagyobbak felé fog haladni. Fontos, hogy az általunk fejlesztett hajtásrendszereket minél többet teszteljük a levegőben is: ezért igen fontos tapasztalatokat szereztünk az eFusion légi tesztelésével. A repülőgép elektromos hajtásrendszerét a magyar és a német Siemens közösen fejlesztette, de a munkában részt vettek magyar kis- és középvállalkozások, valamint egyetemek is.” – mondta el Frank Anton, a Siemens AG elektromos repülőgép-fejlesztési üzletágának igazgatója.

Az együttműködés kapcsán Katona Imre, a Magnus Aircraft Zrt. vezérigazgatója hozzátette: számos sikeres repülés bizonyítja, hogy valóban jól dolgoztak a fejlesztés során és a Siemensszel közös munkának, a két vállalat együttműködésének van jövője. Az eFusion iránt a világ minden pontjáról érdeklődnek, várják, szeretnék kipróbálni, valamint a jövőbemutató fejlesztésnek részeseivé és felhasználóivá kívánnak válni – mondta a cégvezető.

A jövőről szólva Balázs Gergely, a Siemens kutatás-fejlesztési vezetője kifejtette: az előírt tesztrepülések fele sikeresen lezajlott, amely közben hangolták és optimalizálták a hajtásrendszert, valamint lehetőség nyílt több légcsavart kipróbálni. A hátralévő tesztelési időszakban folytatják a teszteket a hajtás tökéletesítése érdekében. Balázs szerint a cél, hogy a jövőben a jelenlegi elektromos repülőgéphajtás prototípusból terméket fejleszthessenek és azt kis szériában előállíthassák. Ezen kívül a munka fontos része új technológiák kutatása, fejlesztése és integrálása repülőgépekbe.

A Siemens eltökélt szándéka, hogy továbbra is részese legyen a közlekedés forradalmasításának. Ennek következő lépése kétségkívül a fenntartható megoldások fejlesztése. Jövőre lesz 130 éve, hogy a Siemens jelen van Magyarországon: Siemens-technológia hajtja a főváros villamosait és metróit, most pedig a repülésen a sor, a K+F csapat kitartó munkájának köszönhetően készült el az eFusion.

 

Leave a Comment