5G-vel még a kamion is kevesebbet fogyaszt

Scania -- kamion -- konvoj -- szállítmányozás (fotó: Scania.com)

Az Ericsson és a Scania közös kutatásba kezdenek a haszongépjárművek és infrastruktúra összekapcsolhatóságának a felgyorsítására.

Mindkét vállalat hisz abban, hogy a kommunikáció-technológia fejlődése és az 5G hálózatok jövőbeni kiépítése az emberek és áruk szállítása terén is lehetővé fogja tenni az előrelépést.

Már jó ideje beszélünk a jármű és jármű, valamint jármű és infrastruktúra közötti kommunikáció megvalósításáról, most azonban valami tényleg elindult – mondja a Scania Kapcsolt Szolgáltatások és Megoldások részlegének stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója. Håkan Schildt szerint mostanra javultak a mobil hálózatokon keresztül megvalósuló megbízható kommunikáció kilátásai.

Az LTE terén megvalósult új fejlesztések és az 5G szabványosítása lehetőséget teremtettek arra, hogy a mobilhálózat felhasználásával célzott jármű és jármű közötti kommunikáció jöhessen létre, miközben minimális szintre csökkent a kiszámíthatatlanság és a várakozási idő kockázata.

A Scania úttörő szerepet játszott a konvojvezetési koncepciók kidolgozásában, ahol kamion és pótkocsi kombinációk zárt alakzatban haladnak, ezáltal csökkentve a légellenállást és az üzemanyag fogyasztást. A jelenlegi jogszabályok megengedik, hogy a kamionok egymástól biztonságos távolságra haladjanak olyan hétköznapi, járművön belüli technológiák alkalmazásával, mint a radar és a sebességtartó automatika.

Ha azonban tovább akarják csökkenteni a teherautók közötti távolságot – tovább mérsékelve az üzemanyag fogyasztást –, akkor ehhez szükség van járművek közötti kommunikációra és egymással kölcsönös összeköttetésben álló irányító rendszerekre. Az Ericsson és a Scania által végzett kutatás szerint a 4G, majd a későbbiekben az 5G hálózatok használatával megteremthető a kellőképpen megbízható kommunikáció.

A jármű és infrastruktúra közötti kommunikáció lehetővé teszi, hogy az egész rendszer konvojként működjön, mivel a konvojok kialakítását és felbontását az útvonalnak és a menetrendnek megfelelően lehet megtervezni és megszervezni. A kamionok így optimális módon tudnak a konvojokhoz csatlakozni és azokból kilépni.

Az Ericsson autóipari részlegének vezetője szerint a járművek közötti kommunikációt minden szállítmányozó cég alkalmazni fogja. Claes Herlitz úgy véli, a fejlettebb kommunikáció hozzájárulhat a növekvő utasforgalom és rakománymennyiség jelentette kihívások kezeléséhez, a logisztika hatékonyságságának javításához, és így mérséklődhet a környezeti hatás is.

Leave a Comment