Jelentősen megnőtt a fogyasztói érdeklődés és kereslet a mesterséges intelligencia (MI), a kiterjesztett valóság (AR), valamint az online érzékelők iránt. Mindez hamarosan új fogyasztói termékkategóriák megjelenéséhez, és teljes iparágak átalakulásához vezethet – olvasható az Ericsson ConsumerLab legújabb jelentéséből.
A fogyasztói trendekről szóló riport a 2016-tól várható tíz legújabb fogyasztói trendről számol be.
1. A hálózatba kapcsoltság átírja életvitelünket: az emberek nyolcvan százaléka már tapasztalja a jelenséget, hogy a felhasználók számának növekedésével az online szolgáltatások kínálta előnyök is bővülnek. Világszinten már a fogyasztók egyharmada részt vesz valamilyen formában a megosztáson alapuló gazdaságban (sharing economy).
2. A streaming a fiatalok körében már életforma: a tizenévesek minden más korcsoportnál több YouTube videó tartalmat néznek. A 16-19 éves korosztály 46 százaléka naponta legalább egy órát tölt a videómegosztó oldalon.
3. Az MI kiszorítja a képernyőt: a mesterséges intelligencia (MI) lehetővé teszi a közvetlen interakciót a tárgyakkal, és ehhez nem lesz szükség az okostelefon képernyőjére. Az okostelefon-felhasználók ötven százaléka úgy gondolja, hogy öt éven belül az okostelefon már a múlté lesz.
4. A „virtuális” igazi valósággá válik: a fogyasztók virtuális technológiát szeretnének a mindennapi tevékenységekhez, például sporthoz és videó-telefonáláshoz. A megkérdezettek 44 százaléka akár az ételt is 3D nyomtatóval állítaná elő.
5. Érzékelős otthonok: az okostelefon-felhasználók 55 százaléka szerint az építkezéshez használt téglákba öt éven belül szenzorok kerülhetnek, amelyek figyelik a penészedést, szivárgást és elektromos meghibásodásokat. Az intelligens házak fogalmát alapjaiban kell felülvizsgálni.
6. Ingázás hatékonyan: az ingázók szeretnék idejüket hatékonyan kihasználni, és nem csak passzívan eljutni A–ból B-be. Az Ericsson ConsumerLab felmérésben megkérdezettek 86 százaléka szívesen használna személyre szabható ingázási megoldásokat.
7. Sürgősségi chat: a közösségi hálózatok válhatnak a sürgősségi szolgáltatók riasztásának elsődleges csatornájává. A fogyasztók hatvan százalékát érdekelné egy katasztrófa-információs alkalmazás.
8. Szenzorok a testben: testünkben érzékelők figyelhetik az életfunkciók megfelelő működését, komoly áttörést hozva a korai diagnosztikában. A fogyasztók nyolcvan százaléka szeretné a technológia révén érzékszerveit és kognitív képességeit – látását, hallását, memóriáját – is „felturbózni”.
9. Hackerek mindenhol: a legtöbb okostelefon-felhasználó szerint a hackerek és a vírusok továbbra is komoly problémát jelentenek. Pozitív mellékhatásként azonban egyötödük jobban bízik azokban a társaságokban, amelyek már estek hackertámadás áldozatául, de sikeresen megbirkóztak a problémával.
10. Önjelölt újságírók: a fogyasztók minden korábbinál több információt osztanak meg egymással, és úgy gondolják, ez növeli társadalmi befolyásukat. Több mint egyharmaduk úgy gondolja, hogy korrupt társaságokkal szemben hatékonyabb megoldás az online leleplezés, mint a rendőrségi feljelentés.