Van növekedési lehetőség Magyarország számára az autóiparban – mondta a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) befektetési elnökhelyettese az Automotive Hungary nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást megelőző sajtóbeszélgetésen szerdán, Budapesten.
Bolla Szilárd kiemelte: a magyar járműipar adja az ipari termelés csaknem negyedét, és ezt mindössze 672 cég állítja elő. Ezt követi a gépgyártás közel 23 százalékkal, és az elektronikaipar 15 százalékkal, de ezekben az alágazatokban ötezres nagyságrendű a cégek száma.
A járműgyártás hozzáadott értéke a GDP-hez 2009 és 2014 között a V4-ek közül Magyarországon nőtt a legjobban, majdnem 150 százalékkal, 3 százalékról 4,6 százalékra. Nincs még egy ország, ahol a növekmény ilyen magas lenne.
Az ágazat – 2009 és 2014 között – 55 ezer új munkahelyet teremtett Magyarországon, Csehországban 53 ezret, Lengyelországban 30 ezret, Szlovákiában 20 ezret.
Az autóipar segítette leginkább Magyarországot a válság utáni években – hangsúlyozta. Elmondta, Magyarországon évente 250 ezer autót gyártanak, de a gyártott autók darabszámában megelőzi az országot Csehország, Szlovákia és Lengyelország is. Ennek az az üzenete, hogy még mindig van növekedési lehetőség a piacon, nemcsak darabszámban, hanem a hozzáadott értékben is.
A HIPA mit kínál a beszállító cégeknek, elmondta: ahogy a gyártás profilja, úgy a befektetésösztönzés módszere is megváltozott. Az ágazat szereplői elsősorban a gyorsaságot, a rugalmasságot, és a szakképzett munkaerőt helyezik előtérbe a tárgyalásokon.
Október végén rendezik az Automotive Hungary szakkiállítást
Az Automotive Hungary nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást idén október 28. és 30. között rendezik meg a Hungexpo Budapesti Vásárközpontban, tizenegy országból háromszáz kiállítót várnak – mondta Ganczer Gábor, a Hungexpo vezérigazgatója. A szakkiállítás az egyetlen olyan esemény Kelet-Közép-Európában, ahol a járműgyártás teljes spektruma képviselteti magát. A négy magyarországi gyártóbázissal rendelkező autóipari cégen – Audi, Mercedes, Opel, Suzuki – kívül most először a BMW is saját standdal képviselteti magát. Az autógyárak mellett az első körös beszállítók közül jelen lesz például a Bosch, a Takata, a Flextronics, a Rába, a Thyssen Krupp és a Luk Savaria – közölte.
Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (Mage) főtitkára rámutatott: tagvállalataik évente több mint kétmilliárd eurót fektettek be Magyarországon, ahová nem összeszerelési tevékenységüket hozták, hanem egyre több kutatás-fejlesztést (k+f) is. Magyarország előrelépett az értékláncon, 400-500 fős kutatás-fejlesztési bázissal van jelen Magyarországon a világ több vezető vállalata, egyebek között a Continental, Thyssen Krupp, vagy a Bosch.