London belvárosa alatt összesen 21 kilométer hosszú, két sínpáras vasúti alagútrendszer épül. A Crossrail Tunnel egy több mint száz kilométeres vasúti projekt központi eleme, amelynek „szíve” az automata jelzéstechnikát és vonatvezérlő rendszer lesz.

A London Crossrail vasúti közlekedési projekt 118 kilométeres nyugat-keleti összeköttetést teremt Maidenhead és a Heathrow repülőtér, illetve Shenfield és Abbey Wood között. A vonal központi szakaszán 2018-tól óránként akár 24 tízkocsis vonat is közlekedhet, ami évente 200 millió utas szállításával a londoni közlekedési hálózat tehermentesítését jelenti. A Crossrail Tunnel kapcsolódik a Great Western Main Line vasútvonalhoz (Paddington pályaudvaron) és a Great Western Main Line vasútvonalhoz (Stratfordnál) is.
A Siemens fogja szállítani a Crossrail Tunnelhez a jelzéstechnikát és a vonatbefolyásoló (vonatvezérlő) rendszert, és összeköti ezt a szakaszt a Network Rail vasúttársaság vonalszakaszaival. Az összesen 60 millió euró értékű megrendelést a Crossrail projektvállalat adta a Siemens és az Invensys konzorciumának, a teljes vonalnak 2018 végére kell üzembe állnia.
A Crossrail Tunnelben a vonatokat rádiótechnika-alapú CBTC (Communications Based Train Control) fogja vezérelni. A nyugati Crossrail szakaszon ETCS (European Train Control System) Level 2 vonatvezérlő rendszert telepítenek, míg az egyik keleti szakaszon az országban általánosan használt TPWS (Train Protection Warning System) fog működni (ezt használják a két – nyugati és keleti – Main Line vonalon is.) A három különféle jelzésrendszer zökkenőmentes integrálását dinamikus átkapcsolás fogja biztosítani.
A központi CBTC megvalósítására a Siemens a Trainguard MT rádiós vonatvezérlő rendszerét telepíti, amely automatizált vonatműködést (ATO, Automated Train Operation) tesz lehetővé, továbbá a Vicos üzemirányító rendszert és az Airlink rádióátviteli rendszert, beleértve az ETCS, TPWS és CBTC szakaszok integrálását. Konzorciális partnere, az Invensys szállítja a biztosító berendezéseket és a külső létesítmények komponenseit, valamint elvégzi az installációt. A járművek fedélzeti berendezéseinek szállítása és a szervizfeladatok ellátása külön megállapodás tárgyát képezi.
Forrás: Innoportal.hu/Siemens