„Egywattos” jelzőlámpát fejlesztett a Siemens

Egywattos jelzőlámpa technológia (fotó: Siemens)

Új technológiájával a Siemens több mint 85 százalékkal növelte a közlekedési jelzőlámpák energiahatékonyságát, ami nem csupán a városi költségvetés, de a környezetvédelem szempontjából is igen kedvezően hangzik. A hatékonyság-növekedésnek köszönhetően egy izzólámpás technológiával működő és mintegy 55 közlekedési jelzőoptikát (vörös, sárga és zöld) tartalmazó tipikus kereszteződés esetén évente több mint hatezer kilogrammal csökkenti a széndioxid-kibocsátást.

Ez az eredmény a Siemens úgynevezett „egywattos technológiájának” köszönhető: ezt a cég először a 2016. április elején Amszterdamban megrendezett Intertraffic 2016 kiállításon mutatta be. Az első kísérleti projektek már folyamatban vannak az olaszországi Bolzanóban és Németország déli részén, a Stuttgarthoz közel fekvő Bietigheim-Bissingenben.

Az egywattos technológiával a Siemens a szabványos 230 V feszültségű LED technológia energia-hatékonyságát akár 85 százalékkal is képes növelni.

Az egywattos technológia digitális LED meghajtó modulokat használ, így a jelzőlámpa-egységekben nem lesz szükség terhelő-ellenállások és kapcsolóelemek alkalmazására – eddig ugyanis ezek fogyasztották a legtöbb energiát. Az izzólámpák akár 60 wattos fogyasztásával összehasonlítva az egyes forgalmi jelzőlámpák működéséhez szükséges elektromos energia akár egy-két wattra csökkenthető. Ugyanakkor a rendkívül kis energiafogyasztású, legkorszerűbb LED-ek teljes fényerősséget biztosítanak. Az energia költségek mellett az egywattos jelzőlámpa egységek a szervizelési kiadásokat is csökkentik. Az optikai megjelenítő készülékek (monitorok) folyamatosan ellenőrzik a LED-ek állapotát. Elképzelhető, hogy a jövőben lehetővé válik annak előrejelzése, mikor hibásodnak meg az egyes egységek, így megvalósítható a jelzőlámpa egységek megelőző karbantartása. A Siemens a világ legelső olyan gyártója, amely nemcsak a feszültséget és az áramot, hanem a LED jelzőlámpa egységek fényerősségét is figyeli. Ezzel a többrétegű megfigyelési koncepcióval az egywattos forgalmi jelzőlámpa a közúti forgalom legmagasabb biztonsági szintjét valósítja meg (SIL 3).

Az egywattos technológia alkalmazása révén egy Berlinhez hasonló nagyváros évente mintegy kétezer tonnával tudja csökkenteni széndioxid-kibocsátását és mintegy félmillió eurót takaríthat meg az energiaköltségeken.

Az ilyen hatékony forgalmi jelzőlámpák használata nélkül egy Berlinhez hasonló nagyvárosban minden évben körülbelül kétezer lombhullató fát kellene ültetni ahhoz, hogy kompenzálják az egyébként bekövetkező széndioxid-kibocsátás hatását.

Mivel egy forgalmi jelzőlámpa jellemző élettartama több mint tíz év, húszezer lombhullató fát tartalmazó erdő ültetése lenne szükséges egy hagyományos jelzőlámpákkal felszerelt útkereszteződés károsanyag-kibocsátásának ellensúlyozása érdekében. Az olyan városokban, ahol még most is nagy számban használnak izzószálas égőket LED-ek helyett, jelentősen nagyobbak az energiaköltségekkel és károsanyag-kibocsátással kapcsolatos potenciális megtakarítások. Újonnan telepített, egywattos technológiát alkalmazó forgalmi jelzőlámpák használatával egy tipikus kereszteződésben a beruházás kevesebb, mint öt év alatt megtérül.

Leave a Comment