Nézz a tükörbe, előznek az önvezető autók!

onvezeto auto

Elképzelhető, hogy az olcsó, hagyományos autók kora hamarosan lejár, miután a Google, illetve az Apple is azt tervezi, hogy beszáll az autóiparba. Mindez nem csupán a járművásárlási, de a vezetési szokásokat is  alaposan átírhatja.

A mindent megváltoztató, önvezető technológia Japán autóiparban betöltött szerepét is komolyan fenyegetheti. Ken Okuyama tervező a Reutersnek elmondta: ha az olyan cégek, mint a Honda, vagy a Toyota nem vigyáznak, könnyen a Google és az Apple beszállítóiként végezhetik. Mivel a kódok megírása már legalább olyan fontos az autógyártásban, mint a mérnöki munka, a gyártókra komoly nyomás nehezedik, ha fel akarják venni a versenyt az internetes, illetve technológiai ágazatokból érkező új konkurenciával.

Míg a Google önvezető flottáját, amelyben a módosított Toyota Lexusok mellett a Google Car prototípusa is megtalálható, már az amerikai utakon tesztelik, addig az Apple sofőr nélküli járművei valószínűleg 2019-ben gurulhatnak ki a fejlesztői garázsból.

A Hondánál, ahol egy új, a dugókban használható önműködő rendszer kifejlesztésén dolgoznak, tisztában vannak azzal, hogy a tech-óriások valós fenyegetést jelentenek a hagyományos autók piacára. Bár az egyelőre még nem biztos, milyen sikereket tudnak majd felmutatni, mind a Google, mind az Apple intenzív költekezésbe kezdett, hogy komoly szakembergárdával valósítsa meg az autófejlesztési terveit.

Az egyre inkább automatizált autók két táborra szakíthatják a piacot: egyrészt megjelennek a pusztán közlekedési igényeket kielégítő járművek, mint például az önvezető taxik, másrészt a luxuskategóriában érkező autók inkább a tehetősebb rétegek gyűjteményét gazdagíthatják.

Noha erre a piaci polarizációra még éveket kell várni, a japán autógyártóknak már most meg kell találniuk a módját annak, hogy előnyt kovácsoljanak az egyre gyorsabban fejlődő technológiákból. Ennek jegyében a Toyota már be is mutatta az automata sávváltó funkcióját, illetve 2020-ra tervezik piacra dobni az első önvezető autójukat is. A Reuters beszámolója szerint a Honda és a Nissan szintén ezt az időpontot, a Tokiói Olimpia évét célozta meg a sofőr nélküli gépkocsik bemutatására.

A legtöbb gyártó jelenleg az olyan vezetési funkciók fejlesztésére koncentrál, mint az automata fékrendszer, illetve a parkolást és a sávváltást segítő lehetőségek, amelyeket a sofőr bármikor ki-, vagy bekapcsolhat. A Google és a tokiói székhelyű ZMP start-up cég azonban továbbment egy lépéssel: az olimpia idejére egy olyan robottaxi-szolgáltatással akarnak előállni, amely kormánykerék és pedálok nélküli járművekből áll. Ezzel az emberi beavatkozás lehetőségét teljesen kivonják az egyenletből.

Leave a Comment